دوره 34 (1403)
دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
تعداد مقالات: 7
تحلیل گفتمان شیوههای گفتاری سران قریش با پیامبر(ص) در دوره مکی با تکیه بر نظریة تحلیل گفتمان ارنستو لکلوئو و شنتال موفه
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 9-32
چکیده
بعثت رسول اکرم(ص) به ارائه گفتمان توحیدی انجامید که در اساس و بنیان با گفتمان بتپرستی رایج و هژمونیشده در جامعة عرب قبل از اسلام متفاوت بود. عدم سنخیت و همگرایی گفتمانهای مذکور در جامعه مکّی، زمینه ... بیشتربررسی کارکرد تجاری راهسازی عصر ناصری در ایالت مازندران
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 33-64
چکیده
در عصر قاجار مازندران از حیث تجاری برای حاکمیت دارای اهمیتی دوگانه بود: اول، نزدیکترین ایالتِ غنی در تولید مواد غذایی به پایتخت بود. دوم، نزدیکترین راه ارتباطی دارالخلافة تهران با دریای مازندران ... بیشتربررسی علل و عوامل شورش پیشهوران تبریز در دوره شاه تهماسب صفوی (979-981 ق.)
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 66-87
چکیده
بین سالهای (979 ـ 981ق) شورشی علیه حکومت صفویه در تبریز روی داد که در منابع این دوره بازتاب چندانی نیافته است. اگرچه منابع اشارهای به علل و عوامل تکوین شورش نکردهاند ولی عوامل سیاسی، اجتماعی و بهویژه ... بیشترتحلیلی پیرامون فراز و فرود اخباریان
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 89-112
چکیده
حرکت اخباریگری، صورتبندی مجددی از طریقة محدثان بود که توسط محمدامین استرآبادی در سدة یازدهم آغاز شد. این حرکت حدود یک و نیم سده بر سرزمینهای شیعی سایه گستراند. دربارة توفیقات این جریان در ایران و ... بیشتربررسی استحکامات مرزی و تدافعیِ اشکانیان و شگرد آنها در مرزداری
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 113-136
چکیده
اشکانیان به عنوان احیاگران حکومت ایرانیان، پس از دفع سلطة بیگانگان، خوی و خصیصة ایرانی خود را نمایان ساخته و با سیاستهایی که در راستای کشورداری پیش گرفتند، بر پیوند خود با فرهنگ و جامعة متمدن ایرانی ... بیشترتحلیل نشانه- معناشناسیِ گفتمانی امامت فاطمی در قصاید المؤید فی الدین شیرازی
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 137-153
چکیده
خلافت فاطمی به جهت ترویج اندیشه و سیاست خود در جهان اسلام سازمان دعوتی ایجاد کرد که داعیان موظف بودند در مقام مبلّغ دینی و سیاسیِ خلیفه، به ترویج اندیشه اسماعیلی بپردازند. ایرانیان حاضر در سازمان دعوت ... بیشترتختهقاپو کردن ایلات عشایر ارسباران(قرهداغ)؛ ضرروت تاریخی یا پروژه سیاسی
دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، صفحه 155-177