- ادگار، اندرو و پیت سجویک (1387)، مفاهیم بنیادی نظریههای فرهنگی، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: اگه.
- اصفهانی، محمد معصوم بن خواجگی (1368)، خلاصة السیر، به اهتمام ایرج افشار، تهران: علمی.
- افوشته ای نطنزی، محمود بن هدایت الله (1373)، نقاوة الآثار، ترجمۀ احسان اشراقی، تهران: علمی و فرهنگی.
- امینی هروی، صدرالدین ابراهیم (1383)، فتوحات شاهی، تصحیح محمدرضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- بدلیسی، شرفخان (1342)، شرفنامه، مقدمه و تعلیقات و فهارس محمد عباسی، تهران: علمی.
- ترکمان، اسکندربیگ (1382)، تاریخ عالمآرای عباسی، تصحیح ایرج افشار، ج۱، ۲، تهران: امیرکبیر.
- جعفریان، رسول (1370)، دین و سیاست در دوره صفویه، قم: انصاریان.
- جهانگشای خاقان؛ تاریخ شاهاسماعیل (1364)، با مقدمه و پیوستِ الله دتا مضطر، اسلامآباد: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان.
- حسینی استرآبادی، سید حسنبن مرتضی (1366)، تاریخ سلطانی: از شیخ صفی تا شاهصفی، به کوشش احسان اشراقی، تهران: علمی.
- خاتونآبادی، سید عبدالحسین حسینی (1352)، وقایع السنین و الاعوام، به کوشش محمدباقر بهبودی، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
- حسینی فسایی، میرزا حسن (1367)، فارسنامه ناصری، تصحیح منصور رستگار فسایی، ج۱، تهران: امیرکبیر.
- خنجی اصفهانی، فضلالله روزبهان (1382)، تاریخ عالمآرای امینی، تصحیح محمداکبر عشیق، تهران: میراث مکتوب.
- دلاواله، پیترو (1348)، سفرنامه، ترجمۀ شعاعالدین شفا، تهران: ترجمه و نشر کتاب.
- روملو، حسن (1384)، احسن التواریخ، تصحیح عبدالحسین نوایی، ج۱، تهران: اساطیر.
- رویمر، هانس روبرت (1385)، ایران در راه عصر جدید: تاریخ ایران، ترجمۀ آذر آهنچی، تهران: دانشگاه تهران.
- ریتزر، جورج (1382)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
- سیاقی نظام، نظامالدین علی شیرازی (1393)، فتوحات همایون، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سیوری، راجر (1387)، در باب صفویان، ترجمۀ رمضانعلی روحالهی، تهران: نشر مرکز.
- شاردن، ژان (1345)، سفرنامه، ترجمۀ محمد عباسی، ج۱، ۸، تهران: امیرکبیر.
- شاملو، ولیقلیبن داودقلی (1374)، قصص الخاقانی، تصحیح سید حسن ناصری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- شاه طهماسب (1362)، تذکره شاه طهماسب، به کوشش امرالله صفوی، تهران: شرق.
- الشیبی، کامل مصطفی (1387)، تشیع و تصوف تا آغاز سده دوازدهم هجری، ترجمۀ علیرضا ذکاوتی، تهران: امیرکبیر.
- عالمآرای شاهاسماعیل (1384)، تصحیح اصغر منتظر صاحب، تهران: علمی و فرهنگی.
- عبدیبیگ شیرازی، خواجه زینالعابدین (1369)، تکملة الاخبار، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: انتشارات نی.
- غفاری قزوینی، قاضی احمد (1343)، تاریخ جهانآراء، با دیباچۀ حسن نراقی، تهران: کتابفروشی حافظ.
- فرهانی منفرد، مهدی و خلیلی، نسیم (1389)، «اندیشه موعودگرایی در دوره صفویه»، تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهراء(س)، سال بیستم، شمارۀ 8، صص87-113.
- فلسفی، نصرالله (1375)، زندگانی شاهعباس اول، ج۱، ۲، تهران: علمی.
- فیض کاشانی، محمدمحسن (1421ق)، مفاتیح الشرایع، تحقیق سید مهدی رجایی، ج۲، قم: مجمع الذخائر الاسلامیه.
- قزوینی، ابوالحسنبن ابراهیم (1367)، فواید الصفویه، تصحیح مریم میراحمدی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- قمی، قاضی احمدبن شرفالدین (1383)، خلاصة التواریخ، تصحیح احسان اشراقی، ج۲، تهران: دانشگاه تهران.
- کربن، هانری (1377)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمۀ سید جواد طباطبایی، تهران: کویر.
- کرسول، جان دبلیو (1391)، طرح پژوهش، ترجمۀ علیرضا کیانمنش و مریم دانای طوس، تهران: جهاد دانشگاهی.
- کروسینسکی، فادر تادیوزیودا (1363)، سفرنامه کروسینسکی، ترجمۀ عبدالرزاق دنبلی (مفتون)، مقدمه و تصحیح مریم میراحمدی، تهران: توس.
- کریمی زنجانی اصل، محمد (1380)، امامیه و سیاست در نخستین سدههای غیبت، تهران: انتشارات نی.
- کشاورز، زهرا سادات، چلونگر، محمدعلی و منتظرالقائم، اصغر (1398)، «تبیین و تحلیل کارکرد اندیشه موعودگرایی در فرایند فرهنگی-تمدنی در دولت صفویه»، مشرق موعود، سال سیزدهم، شمارۀ 50، صص257-293.
- کشاورز، زهرا سادات و سعیدیان جزی، مریم (1402)، «چگونگی ایجاد زنجیره همارزیِ گفتمان مهدویت در عصر صفویه»، پژوهشهای تاریخی، سال پانزدهم، شمارۀ 3، صص19-42.
- گیدنز، آنتونی (1387)، جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نی.
- مجلسی، محمدتقی (1414ق)، لوامع صاحبقرانی، ج۲، تهران: اسماعیلیان.
- محقق کرکی، علیبن حسین (1414ق)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج۳، قم: آل البیت(ع).
- محقق کرکی، علیبن حسین (1349)، رسائل المحقق الکرکی، تحقیق الشیخ محمد الحسون، اشراف السید محمود المرعشی، ج۱، قم: منشورات مکتبة آیةالله العظمی مرعشی.
- نوایی، عبدالحسین (1368)، شاهاسماعیل صفوی (مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخی همراه با یادداشتهای تفصیلی)، تهران: ارغوان.
- Babayan, K (1994), “The Safavid Synthesis: From Qizilbash Islam to ImamiteSHiism”, Iranian Studies, Religion and Society in Islamic Iran during the Pre- Modern Era, vol.27, pp.135-161.
‘Abdy Beīg šīrāzī, ḵāǰa Zeīn ul–‘Ābīdīn, (1990). Takmīlat ul-Aḵbār. Abdolhosein Navaie (Ed.), Tehran: Ney. [in Persian]
Afūšteī Naṭanzī, Maḥmoūd b. Ḥedāyat, (1994). Nīḡāvat ul-Āṯār fī Zekr Al-Aḵyār, by Ehsan Eshraghi, Tehran: Scientific and Cultural. [in Persian]
Amini Heravi, Sadroddin Ebrahim, (2004). Fotūḥāt-e šāhī [Royal Conquests], Mohammad Reza Nasiri (Ed.), Tehran: Association of Cultural Works and Relics. [in Persian]
Bīdlīsī, šarafḵān, Šaraf Nāme, with introduction and comments by Fahars, Mohammad Abbasi, Tehran: ‘Elmī. [in Persian]
Chardin, J. (1966). Sir John Chardin's travels in Persia, Translated by Mohammad Abbasi. Tehran: Amīr Kabīr. [In Persian]
Corbin, Henry, (1998). Histoire de la philosophic islamique, translated by Seyed Javad Tabatabaei, Tehran, Kavīr. [in Persian]
Creswell, John Ward, (2013), Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Translated by Alireza Kian-Manesh and Maryam Danaei-Tos, Tehran: Academic ǰahād. [in Persian]
Della Valle, Pietro, (1969). Cose e parole nei viaggi di pitro della valle. Shoa-ol-din Shafa (Trans.), Tehran: Bongāh Našr va Tarǰomeh Ketāb. [in Persian]
Edgar, Andrew & Peter Sedgwick, (2008). Key concepts in cultural theory, Translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi. Tehran: Āgāh [In Persian]
Esfahani, Mohammad Ma‘soūm b. ḵwāǰagī, (1989). ḵolāsat ul-Sīyar, (History of Shah Safi Safavi era), Iraj Afshar (Ed.), Tehran: ‘Elmī. [in Persian]
Falsafi, Nasrullah, (1996). Life of Shah Abbas I, Tehran: ‘Elmī. [in Persian]
Farhani Monfard,
Mehdi., Nasim, Khalili, (2019). “The idea of promise in the Safavid period”, History of Islam and Iran, 8(20), 87-113. [in Persian]
Feīż Kāšānī, Moḥammad Moḥsen, (2000). Mafatīḥ ul-šarāye‘, Mehdi Rajae (Ed.), Qom: Maǰma‘ ul-Zhaḵā’īr ul-Islamīya. [in Persian]
Ghaffari Qazvini, Qazi Ahmad, (1964). Tārīḵ-e ǰahān Ārā’, Hassan Naraghi (Ed.), Tehran: Ketābforoūšī-ye Ḥāfez. [in Persian]
Giddens, Anthony, (2008). Sociology, Translated by Manouchehr Sabouri, Tehran: Ney. [in Persian]
Hoseini Astar Abadi, Hosein ibn Morteza, (1987). Az šeīḵ Ṣafī tā šāh Ṣafī. Ehsan Ishraghi (Ed.), Tehran: ‘Elmī. [in Persian]
Ḥosseīnī Fasā’ī, Mīrzā Ḥasan, (1988). Fārsnāmeh Nāṣerī. Edited by Mansour Rostgar Fasaei,. Tehran: Amīr Kabīr. [in Persian]
Ḥosseīnī Qomi, Qażī Aḥmad b. šaraf ul-Dīn, (2004). ḵolāsat ul-Tawārīḵ, Research and Assessment by Ehsan Ashrafi, Tehran: University of Tehran. [in Persian]
Jafarian, Rasoul (1991). Religion and Politics in the Safavid Period, Qom: Ansarian. [in Persian]
karakī, ‘Alī b. Ḥosseīn, (1970). Rasā’īl ul -Moḥqīq al -Karakī, Al -Sheikh Mohammad al -Hassoun, al -Seyyed Mahmoud al -Ma'ari, Qom: Āyatullāh Ozmā Mar‘ašī Naǰafī Library. [in Persian]
Ḵātūn-Ābādī, Seyed Abdul-Ḥosseīn (1973), Vaqāye‘e ul-Senin, Edited by Mohammad-Baqer Behboudi, Tehran: Īslamīyeh Bookstore. [in Persian]
Keshavarz, Zahra. Sadat, & Et al, (2017). “Explain And Analyze The Role Of Social Classes In The Process Of Civilization In Safavid Government”, History of Islam and Iran, 27(34), 139-167. [in Persian]
- Keshavarz, Zahra. Sadat, & Et al, (2019). “Explaining and Analyzing the Functioning of Mahdaviiat In the Cultural-Civilization Process of the Safavid Government”, Mashreq-e Mo‘oud Journal, 13(50), 257-294. [in Persian]
- Keshavarz, Zahra. Sadat., Saeedyan Jazi, Maryam, (2023). “Creating Chain of Equivalence of Mahdavi Discourse in the Safavid Era”, Historical Research Journal, 15(3), 19-42. [in Persian]
Ḵonǰī Iṣfahānī, Fażl Allāh b. Rūzbahān, (2003). Tārīḵ-e ‘Ālam-Ārā-ye Amīnī, Mohammad Akbar Ashiq (Ed.), Tehran: Mīrāṯ-e Maktūb. [in Persian]
Krusinski, Judasz Tadeusz (2016). The history of the late revolutions of Persia: taken from the memoirs of Father Krusinski, procurator of the Jesuits at Ishapan, translated by Abdul Razzaq Donbli, Tehran: Tūs. [in Persian]
Maǰlesī, Moḥammad Taqī, (1993). Lawamī‘ Ṣaḥīb al-Qarānī, Tehran:
Ismailian. [in Persian]
Navaei, Abdul Hossein, (1989). Shah Ismail Safavi, a collection of historical documents and correspondence with detailed notes, Tehran: Arḡvān. [In Persian]
Nezām ul-Dīn al-šīrāzī (Sīyāqī Nezām), (2014). Homayoun's conquests, Hasan Zandiehv (Ed.), Qom: Institute of Hozeh and University.
Qazvīnī, Abū u-Ḥasan, (1988). Fawā’īd ul-Ṣafawīyya, Maryam Mirahmadi (Ed.), Tehran: Cultural Studies and Research Institute. [in Persian]
Ritzer, George (2003), Contemporary Sociological Theories, translated by Mohsen Salasi, Tehran: ‘Elmī. [in Persian]
Roemer, Hans Robert, (2006). Persien auf dem Weg in die Neuzeit: Iranische Geschichte von, Translated by Azar Ahangchi, Tehran: University of Tehran. [in Persian]
Rūmlū, Ḥasan Beīg, (2005). Aḥsan-ul-Tawārīḵ, Abdolhosein Navaei (Ed.), Tehran: Asāṭīr. [in Persian]
Savory, Roger, (2008). Studies on the history of safawid Iran, Translated by Ramazan-. Ali Rooh-Elahi, Tehran: Markaz.
šāh Ṭahmāsb, (1983). Taẕkīrah-e šāh Ṭahmāsb (Ed.), Amrullah Saffari , Tehran: šarq. [in Persian]
šāmlū, Valī. Qolī, (1995). Qeṣaṣ ul-ḵāqānī. Seyed Hasan Sadat Naseri. (Ed.), Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications. [in Persian]
Shaybi, Kamil Mustafa, (2008). Sufism and Shiʻism, translated by Alireza Zakavati. Tehran: Amīr Kabīr. [in Persian]
Torkmān [Monšī], Īskandar Beīg, Tārīḵ-e-Ālam-Āra-ye ‘Abbāsī, Corrected by Iraj Afshar, Tehran: Amīr Kabīr. [in Persian]
Unknown, (1987). ǰahāngošay-e ḵāqān, Allah Deta Moztar (Ed.), Islam Abad, Markez Tahghighat Farsi of Iran and Pakistan. [in Persian]
Unknown, (2005). Ālam-Āra -ye šāh Īsmā‘īl, Asghar Montazem Saheb (Ed.), Tehran: Scientific and Cultural. [in Persian]
Zanjani Asl, Mohammad Karimi, (2001). Imamia and politics in the first centuries of occultism, Tehran: Ney. [in Persian]
- Babayan, K (1994), “The Safavid Synthesis: From Qizilbash Islam to ImamiteSHiism”, Iranian Studies, Religion and Society in Islamic Iran during the Pre- Modern Era, vol.27, pp.135-161.