منابع و مآخذ
- قرآن کریم.
- نهج البلاغه.
- آشوری، داریوش (1358)، درآمدی به جامعهشناسی و جامعهشناسی وبر، تهران: انتشارات مروارید.
- آیینهوند، صادق، هادی بیاتی و هادی استهری (زمستان 1393)، «واکاوی قیام محمدبن عبدالله (نفس زکیه) و نتایج و پیامدهای آن»، مجلۀ شیعهشناسی، سال دوازدهم، شمارۀ 48، صص203-226.
- ابنأبیالحدید، عبدالحمیدبن هبۀ الله (1415)، شرح نهج البلاغه، ج۱۵، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات.
- ابناثیر، علیبن محمد (۱۹۶۵)، الکامل فی التاریخ، ج۵، بیروت: دارصادر.
- ..................................... [بیتا]الف، اسد الغابۀ فی معرفۀ الصحابۀ، ج۴، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- ..................................... [بیتا]ب، النهایۀ فی غریب الحدیث و الاثر، ج۱، بیروت: المکتبۀ الاسلامیه.
- ابنحجر عسقلانی، احمدبن علی (1417ق)، تهذیب التهذیب، تحقیق خلیل مأمون شیحا، عمر السلامی، علیبن مسعود، ج۳، بیروت: دار المعرفۀ.
- ابنخلدون، عبدالرحمنبن محمد (1408ق)، العبر، تحقیق خلیل شحاده، ج۴، بیروت: دار الفکر.
- ابنزهره، تاجالدینبن محمد (1310)، غایۀ الاختصار فی اخبار البیوتات العلویه، بولاق: [بینا].
- ابنسعد، محمدبن سعد (1410)، الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، ج۵، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- ابنسیدالناس، محمدبن محمد (1414ق)، عیون الاثر فی فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۲، بیروت: دار القلم.
- ابنشهرآشوب، محمدبن علی (۱۴۱۲)، مناقب آل أبیطالب، تحقیق یوسف البقاعی، ج۴، بیروت: دار الاضواء.
- ابنطقطقی، محمدبن علی (1418)، الاصیلی فی انساب الطالبیین، تحقیق سید مهدی رجایی، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی.
- ابنعساکر، علیبن حسن هبۀ الله (2001)، تاریخ (مدینۀ) دمشق، تحقیق علی عاشور الجنوبی، ج۲۹، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- ابنعنبه، احمدبن علی (1362)، عمدۀ الطالب فی انساب آل أبیطالب، قم: انتشارات الرضی.
- ابنکثیر، اسماعیلبن عمرو (1407)، البدایۀ و النهایۀ، ج۱۰، بیروت: دار الفکر.
- ابنمرتضی، احمدبن یحیی (1409)، طبقات المعتزله، بیروت: دار المنتظر.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم (1363)، لسان العرب، ج۸، قم: ادب الحوزه.
- احمدنژاد، محمود و نعمت داورپناه (تابستان 1394)، «مفهومشناسی بیعت در فرهنگ اسلامی و نقش آن در اثبات امامت»، مجلۀ شیعهشناسی، سال سیزدهم، شمارۀ 50، صص135-162.
- ازدی، یزیدبن محمد (1967)، تاریخ موصل، تحقیق علی حبیبه، قاهره: [بینا].
- اشرف، احمد (1357)، جامعهشناسی ماکس وبر، تهران: هومن.
- اصفهانی، ابوالفرج [بیتا]الف، الاغانی، ج۲۱، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- ............................... [بیتا]ب، مقاتل الطالبیین، تحقیق احمد صقر، بیروت: دار المعرفۀ.
- الهیزاده، محمدحسن (۱۳۸۵)، «جنبش حسنیان، ماهیت فکری و تکاپوهای سیاسی»، قم: شیعهشناسی.
- بخاری، محمدبن اسماعیل (1429)، تاریخ الکبیر، تحقیق مصطفی عبدالقادر عطا، ج۴، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- بخاری، ابونصر (1962)، سرسلسلۀ علویه، نجف: انتشارات حیدریه.
- برادران، رضا و محمدصادق گلپور سوته (بهار ۱۳۹۶)، «مهدیباوری و مؤلفههای آن در میان زیدیان مقارن با ظهور نفس زکیه»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال هشتم، شمارۀ 26، صص117-138.
- بشیریه، حسین (1374)، جامعه شناسی سیاسی؛ نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، تهران، نشر نی.
- بلاذری، احمدبن یحیی (1417)، انساب الاشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، ج۳، بیروت: دار الفکر.
- بندیکس، رینهارد (1382)، سیمای فکری ماکس وبر، ترجمۀ محمود رامبد، تهران: انتشارات هرمس.
- ترنر، برایان. اس (1388)، وبر و اسلام، ترجمۀ حسین بستان و دیگران، قم: انتشارات حوزه و دانشگاه.
- جعفریان، رسول (1377)، تاریخ تحول دولت و خلافت از برآمدن اسلام تا برافتادن سفیانیان، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
- جلالی، مهدی و محمدحسن شاطری احمدآبادی (بهار و تابستان ۱۳۹۳)، «بررسی روایت المهدی فی لسانه رته و نقش جنبش محمدبن عبدالله حسنی در جعل آن»، حدیث پژوهی، سال ششم، شمارۀ ۱۱، صص139-۱۵۸.
- حسنی، احمد بن ابراهیم (1422)، المصابیح، عمان: مؤسسة امام زیدبن علی الثقافیۀ.
- یاقوت حموی، یاقوتبن عبدالله (۱۴۱۴)، معجم الادباء، ج۵، بیروت: دار الغرب اسلامی.
- خطیب بغدادی، احمدبن علی (1417ق)، تاریخ بغداد، ج۹، بیروت: دار الکتب العلمیه.
- ذهبی، محمدبن احمد (1414ق)، تاریخ اسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۴، بیروت: [بینا].
- رازی، احمدبن سهل (1995)، اخبار فخ، تحقیق ماهر الجرر، بیروت: دار الغرب اسلامی.
- ساعدی، محمدبن حسین (1965)، الحسنیون فی التاریخ، نجف: انتشارات نجف.
- شعبانپور، هدی و محمدرضا بارانی (تابستان ۱۳۹۹)، «تحلیل سلسله مراتبی عوامل شکست جنبش نفس زکیه»، مجلۀ تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهراء، دوره سیاُم، شمارۀ ۴۶، صص87-116.
- شوشتری، نورالله (1365)، مجالس المؤمنین، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
- شهرستانی، عبدالکریم (1361)، توضیح ملل، ترجمه ملل و نحل، مصطفیبن خالقداد هاشمی، ج۱، [بیجا]: اقبال.
- شیخ صدوق، محمدبن علی (1417ق)، الامالی، ج۱، قم: مؤسسۀ البعثه.
- .............................................. (۲۰۰۵)، من لا یحضره الفقیه، ج۲، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی.
- شیخ مفید، محمدبن محمدبن نعمان (1413)، الارشاد، تحقیق مؤسسۀ آلالبیت لتحقیق التراث، ج۳، قم: المؤتمر العالمی لالفیه شیخ المفید.
- طبری، محمدبن جریر [بیتا]، تاریخ الرسل و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج۷، قاهره: دار المعارف.
- طبرسی، احمدبن علی (۱۹۶۶)، الاحتجاج، تعلیق محمدباقر خرسان، ج۲، نجف: دار النعمان.
- طوسی، محمدبن حسن (1961)، الرجال، نجف: انتشارات حیدریه.
- عماره، محمد [بیتا]، المعتزلۀ و الثورۀ، [بیجا]: مؤسسۀ العربیه.
- کلینی، محمدبن یعقوب (1362)، اصول کافى، ج۱، تهران: انتشارات الاسلامیه.
- ......................................... (1413)، روضه کافی، تحقیق شیخ محمد جواد الفقیه، بیروت: دار الاضواء.
- مجهول المؤلف [بیتا]، العیون و الحدائق فی اخبار الحقایق، ج۳، بغداد: مکتب المثنی.
- مجهول المؤلف (1971)، اخبار الدولۀ العباسیۀ، تحقیق عبدالعزیز الدوری و عبدالجبار المطلبی، بیروت: دار الطلیعۀ.
- محلی، احمدبن محمد (1423)، حدائق الوردیۀ، تحقیق مرتضیبن زید محطوری حسنی، ج۱، صنعا: مرکز بدر العلمی و الثقافی.
- مزی، ابوالحجاج یوسف (1413)، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، تحقیق شبار عواد، ج۱۴، [بیجا]، مؤسسۀ الرساله.
- مسعودی، علیبن حسین [۱۴۰۹]، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج۳، تحقیق اسعد داغر، قم: دار الهجره.
- مسکویه رازی، ابوعلی (1379ش)، تجارب الامم، ترجمۀ ابوالقاسم امامی، ج۳، تهران: دارسروش.
- مهدوی عباسآباد، محمدرضا (پاییز 1383)، «قیام محمدبن عبدالله (نفس زکیه) نخستین قیام علویان علیه خلافت عباسی»، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، شمارۀ16، صص131-146.
- نمیری، عمربن شبه (1410)، تاریخ المدینۀ المنورۀ، تحقیق فهیم محمد شلتوت، ج۱، بیروت: دار التراث.
- نجفیان رضوی، لیلا (بهار 1391)، «دلایل همراهی اصحاب مذاهب اسلامی با نخستین قیامهای سادات حسنی تا سال 145 هجری»، مطالعات تاریخ فرهنگی، سال سوم، شمارۀ 11، صص 97-124.
- ................................... (1394)، حیات سیاسی حسنیان تا سال 145هجری، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
- وبر، ماکس (1384)، اقتصاد و جامعه، ترجمۀ عباس منوچهری، مهرداد ترابینژاد و مصطفی عمادزاده، تهران: انتشارات سمت.
- ولوی، علیمحمد و لیلا نجفیان رضوی (تابستان 1389)، «حسنیان زندان هاشمیه (بازکاوی علل، شمار واقعی زندانیان و کشته شدگان)»، مجلۀ پژوهشهای تاریخی، سال دوم، شمارۀ 2، صص45-62.
- هارونی حسنی، یحییبن حسین (1422)، الافادۀ فی معرفۀ السادۀ، تحقیق ابراهیمبن مجدالدینبن محمد مویدی و هارونبن حسنبن هادی خمری، صعده: مرکز انتشارات الدراسۀ الاسلامیۀ.
- یعقوبی، احمدبن ابى یعقوب [بیتا]، تاریخ یعقوبى، ج۲، بیروت: دار صادر.
- Andrian, F. Charles & E. David Apter (1995), Political Protest and Social Change, London: Macmillan Press.
- Crone, Patricia (2004), God's rule: government and Islam, United Kingdom, Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Elad, Amikam (2015), The Rebellion of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya in 145/762 Ṭālibīs and Early ʿAbbāsīs in Conflict, Brill.
- Tucker, C. Robert (1968), “The Theory of Charismatic Leadership”, Daedulus, Vol.97, No.3, pp.731-756.
- Van Ess, Josef (1987), “Mu’tazillah”, Encyclopedia of Religion, Vol.10.
- Wilner, Ann Ruth (1984), Charismatic Political Leadership, London: Yale University.
List of sources with English handwriting
Arabic and Persian Sources
- Holy Qoran.
- Nahĵ al-Balāḡa.
- Aḥmadnežād, Maḥmūd; Ne’mat Dāvarpanāh (Summer 1394 Š.), “Mafhūmšināsī-e Bay’at dar Farhang-e Eslāmī va Narš-e Ān dar Eṯbāt-e Emāmat”, Maĵala-ye Šī’ašinasī, 13, No. 50, pp. 135-162.[In Persian]
- Aḵbār al-Dawlat al-‘Abbāsīya (1971), edited by ‘Abdul’azīz al-Dawrī, ‘Abdulĵabār al-Moṭalibī, Beirut: Dār al-Ṯalī’a.
- Azdī, Yazīd b. Moḥammad (1967), Tārīḵ-e Mūṣil, edited by ‘Alī Ḥabība, Cairo.
- Ašraf, Aḥmad (1357 Š.), Ĵāmi’ašināsī-e Māks Weber, Tehran: Hūman. [In Persian]
- Āšūrī, Dārūš (1358 Š.), Darāmadī bi Ĵāmi’ašināsī va Ĵāmi’ašināsī-e Weber, Tehran: Entišārāt-e Morvārīd. [In Persian]
- Āyīnavand, Ṣādeq; Hādī Bayātī and Hādī Estahrī (Winter 1393 Š.), “Vākāvī-e Qīām-e Moḥammad b. ‘Abdullāh (Nafs-e Zakīya) va Natāyeĵ va Payāmadhā-ye Ān”, Maĵala-ye Šī‘ašināsī, 12, No. 48, pp. 203-226. [In Persian]
- ‘Amāra, Moḥammad (n. d.), Al-Mo’tazila va al-Ṯora, Moasisa al-‘Arabīya.
- Baradaran , Reza; Muhammad Sadegh Golpoor Souteh (2017), “Believing in Mahdiism and its components among the Zaydis Contemporary with the Advent of Nafs-e-Zakiyyah (100-145)”, The history of Islamic culture and civilization, 8, No. 26, pp. 117-138. [In Persian]
- Bašīrīya, Ḥoseyn (1374 Š.), Ĵāmi’ašināsī-e Sīāsī; Naqš-e Nīrūhā-ye Eĵtimā’ī dar Zendegī-e Sīāsī, Tehran: Našr-e Ney. [In Persian]
- Bilāẓarī, Aḥmad b. Yaḥyā (1417), Ansāb al-Ašrāf, edited by Soheil Zakār, Rīāż Zirklī, Vol. 3, Beirut: Dār al-Fikr.
- Boḵārī. Abū Naṣr (1962), Sarsilsila-ye ‘Alavīya, Najaf: Entišārāt-e Ḥeydarīya.
- Boḵārī, Moḥammad b. Esmā’īl (1429), Tārīḵ al-Kabīr, edited by Moṣṭafa ‘Abdulqādir ‘Aṭā, Vol. 4, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
- Ebn Abi al-Ḥadīd, ‘Abdulḥamīd b. Hibat Allāh (1415), Šarḥ-e Nahĵ al-Balāḡā, Vol. 15, Beirut: Moasisa al-‘Elmī lilMaṭbū‘āt.
- Ebn Aṯīr, ‘Alī b. Moḥammad (1965), Al-Kāmil fi al-Tārīḵ, Vol. 5, Beirut: Dār Ṣādir.
- Ebn Aṯīr, ‘Alī b. Moḥammad (n. d.), Al-Nihāya fi Ḡarīb al-Ḥadīṯ va al-Aṯar, Vol. 1, Beirut: Al-Maktaba al-Eslāmīya.
- Ebn Aṯīr, ‘Alī b. Moḥammad (n. d.), Asad al-Ḡāba fi Ma’rifat al-Ṣaḥāba, Vol. 4, Beirut: Dār al-Maktaba al-‘Elmīya.
- Ebn ‘Anba, Aḥmad b. ‘Alī (1362), ‘Omdat al-Ṭālib fi Ansāb Āl Abīṭālib, Qom: Entišārāt-e al-Rāżī.
- Ebn ‘Asāker, ‘Alī b. Ḥasan Hibat Allāh (2001), Tārīḵ Madīnat Damišq, edited by ‘Alī ‘Āšūr al-Ĵonūbī, Vol. 29, Dār Eḥyā al-Torāṯ al-‘Arabī.
- Ebn Ḥaĵar ‘Asqalānī, Aḥmad b. ‘Alī (1417), Tahẕīb al-Tahẕīb, edited by ḵalīl Mamūn Šaiḥā, ‘Omar al-Salāmī, ‘Alī b. Mas‘ūd, Vol. 3, Beirut: Dār al-Ma‘rifat.
- Ebn ḵaldūn, ‘Abdulraḥmān b. Moḥammad (1408), Al-‘Ebar, edited by ḵalīl Šaḥāda Vol. 4, Beirut: Dār al-Fikr.
- Ebn Kaṯīr, Esmā‘īl b. ‘Amr (1407), Al-Bidāya va al-Nihāya, Vol. 10, Beirut: Dār al-Fikr.
- Ebn Manẓūr, Moḥammad b. Mokaram (1363), Lisān al-‘Arab, Vol. 8, Qom: Adab al-Ḥawza.
- Ebn Mortażā, Aḥmad b. Yaḥyā (1409), Ṭabaqāt al-Mo’tazila, Beirut: Dār al-Montaẓir.
- Ebn Sa‘d, Moḥammad b. Sa‘d (1410), Al-Ṯabaqāt al-Kobrā, edited by Moḥammad ‘Abdulqādir ‘Aṭā, Vol. 5, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
- Ebn Sayed al-Nās, Moḥammad b. Moḥammad (1414), ‘Oyūn al-Aṯar fi Fonūn al-Maḡāzī va al-Šamāyil va al-Sīar, Vol. 2, Beirut: Dār al-Qalam.
- Ebn Ṯaqṭaqī, Moḥammad b. ‘Alī (1412), Manāqib Āl-e Abī Ṯālib, edited by Sayed Mahdī Raĵāīī, Qom: Ketābḵāna-ye Āyatullāh Mar‘ašī.
- Ebn Šahrāšūb, Moḥammad b. ‘Alī (1418), Manāqib Āl Abī Ṯālib, edited by Yusef al-Bāqī, Vol. 4, Beirut: Dār al-Ażvā.
- Ebn Zohra, Tāĵ al-Dīn b. Moḥammad (1310), Ḡāyat al-Eḵtiṣār fo Aḵbār al-Boyūtāt al-‘Alavīya, Bulaq.
- Elāhīzāda, Moḥammad Ḥasan (1385 Š.), “Ĵonbiš Ḥasanīān, Māhīat-e Fekrī va Takāpūhā-ye Sīāsī,” Qom: Šī’ašināsī. [In Persian]
- Eṣfahānī, Abulfaraĵ (n. d.), Al-Aḡānī, Vol. 21, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
- Eṣfahānī, Abulfaraĵ (n. d.), Maqātil al-Ṭālibīnm, edited by Aḥmad Ṣaqr, Beirut: Dār al-Ma’rifa.
- Ḥasanī, Aḥmad b. Ebrāhīm (1422), Al-Maṣābīḥ, Omam: Moasisa Emām Zeyd b. ‘Alī al-Ṯiqāfīya.
- Hārūnī Ḥasanī, Yaḥyā b. Ḥoseyn (1422), Al-efāda fi Ma’rifat al-Sādat, edited by Ebrāhīm b. Maĵda al-Dīn b. Moḥammad Moayedī, Hārūn b. Ḥasan b. Hādī Komrī, Sa’dah: Markaz Entišārāt al-Dirāsat al-Eslāmīya.
- Ḥimavī, Yāqūt b. ‘Abdullāh (1414), Mo’ĵam al-Odabā, Vol. 5, Beirut: Dār al-Ḡarb Eslāmī.
- Ĵa’farīān, Rasūl (1377 Š.), Tārīḵ-e Taḥavol-e Dawlat va ḵalāfat az barāmadan-e Eslām tā baroftādan-e Sofyānīān, Qom: Markaz-e Moṭāli’āt va Taḥqīqāt-e Eslāmī. [In Persian]
- Ĵalālī, Mahdī; Moḥammad Ḥasan Šāṭerī Aḥmadābādī (Spring/Winter 1393 Š.), “Barrasī-e Rivāyat-e al-Mahdī fi Lisāna rata va Naqš-e Ĵonbiš-e Moḥammad b. ‘Abdullāh Ḥasanī dar ĵa’l-e Ān”, Ḥadīṯpeĵūhī, 6, No. 11, pp. 139-158. [In Persian]
- Koleynī, Moḥammad b. Ya’qūb (1362 Š.), Oṣūl-e Kāfī, Vol. 1, Tehran: Entišārāt-e al-Eslāmīya. [In Persian]
- Koleynī, Moḥammad b. Ya’qūb (1413), Rawżā Kāfī, edited by Šayḵ Moḥammad Ĵavād al-Faqīh, Beirut: Dār al-Ażvā.
- ḵaṭīb Baḡdādī, Ahmad b. ‘Alī (1417), Tārīḵ-e Baḡdād, Vol. 9, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
- Maḥalī, Aḥmad b. Moḥammad (1423), Ḥadāeq al-Vardia, edited by Mortażā b. Zeyd Maḥṭūrī Ḥasanī, Vol. 1, Sana’a.
- Mahdavī Abbās Ābād, Moḥammadreżā (Autumn 1383 Š.). “Qīām-e Moḥammad b. ‘Abdullāh (Nafs-e Zakīya) Naḵostīn Qīām-e ‘Alavīān ‘Alayh-e ḵelāfat-e Abbāsī”, Našrīya-e Dāniškada-ye ‘Olūm-e Ensānī va Eĵtemā’ī Dānišgāh-e Tabrīz, No. 16, 00. 131-146. [In Persian]
- Mas’ūdī, ‘Alī b. Ḥoseyn (1409), Morūĵ al-Ẕahab va Ma’ādin al-Ĵavāhir, Vol. 3, edited by As’ad Dāḡir, Qom: Dār al-Hijra.
- Mazi, Abulḥaĵāĵ Yūsef (1413), Tahẕīb al-Kamāl fi Asmā al-Riĵāl, edited by Šbār ‘Avād, Vol. 14, Moasisa al-Risāla.
- Moskūya, Rāzī, Abu ‘Alī (1379 š.), Taĵārib al-Omam, translated by Abulqāsim Emāmī, Vol. 3, Teharn: Dār Sorūš. [In Persian]
- Naĵafīān Rażavī, Leylā (Spring 1391 Š.), “Dalāyel-e Hamrāhī-e Aṣḥāb-e Maẕāheb-e Eslāmī bā Naḵostīn Qīāmhā-ye Sādāt-e Ḥasanī tā Sāl-e 145 Hiĵrī”, Moṭāli’āt-e Tārīḵī, 3, No. 11, pp. 97-124. [In Persian]
- Naĵafīān Rażavī, Leylā (1394 Š.), Ḥayāt-e Sīāsī Ḥasanīān ta Sāl-e 145 Hiĵrī, Tehran: Peĵūhiškada-ye Tārīḵ-e Eslām. [In Persian]
- Nomeyrī, ‘Omar b. Šaba (1410), Tārīḵ al-Madīnat al-Monavara, edited by Fahīm Moḥammad Šaltūt, Vol. 1, Beirut: Dār al-Torāṯ.
- al-‘Oyūn va al-Ḥadāeq fi Aḵbār al-Ḥaqāeq, Vol. 3, Baghdad: Maktab al-Moṯanā.
- Rāzī, Aḥmad b. Sahl (1995), Aḵbār Faḵ, edited by Māhir al-Ĵarar, Beirut: Dār al-Ḡarb Eslāmi.
- Sā’edī, Moḥammad b. Ḥoseyn (1965), Al-Ḥoseynīūn fo al-Tārīḵ, Najaf: Entišārāt-e Najaf.
- Shaabanpour ,Hoda, Mohammad Reza Barani (2020), “Hierarchical Analysis of the Failure Factors of the Nafs Zakieh Movement”, History of Islam and Iran, 30, No. 46, pp. 87-116. [In Persian]
- Šahrestānī, ‘Abdulkarīm (1361 Š.), Tawżīḥ-e Melal, Tarĵoma-ye Melal va Neḥal, Moṣṭafā b. ḵāliqdād Hāšemī, Eqbāl. [In Persian]
- Šeyḵ Mofīd, Moḥammad b. Moḥammad b. No’mān(1413), Al-Eršād, edited by Moasisa Āl al-Bayt litaḥqīq al-Torāṯ, Vol. 3, Qom: Al-Motamir al-‘Ālamī lialtīya Šeyḵ Mofīd.
- Šeyḵ Ṣādūq, Moḥammad b. ‘Alī (1417), Al-Amālī, Vol. 1, Qom: Moasisa al-Bi’ṯa.
- Šeyḵ Ṣādūq, Moḥammad b. ‘Alī (2005), Man lā Yaḥżarah al-Faqīh, Vol. 2, Beirut: Moasisa al-‘Elmī.
- Šūštarī, Nūrullāh (1365 Š.), Maĵālis al-Momenīn, Tehran: Ketābforūšī Eslāmīya. [In Persian]
- Ṭabarī, Moḥammad b. Ĵarīr (n. d.), Tārḵī al-Rosol va al-Molūk, edited by Moḥammad Abulfażl Ebrāhhīm, Vol. 7, Cairo: Dār al-Ma’ārif.
- Ṭabarsī, Aḥmad b. ‘Alī (1966), Al-Eḥtiĵāĵ, edited by Moḥammad Bāqīr ḵorsān, Vol. 2, Najaf: Dār al-No’mān.
- Ṭūsī, Moḥammad b. Ḥasan (1961), Al-Riĵāl, Najaf: Entišārāt Ḥeydarīa.
- Ẕahbī, Moḥammad b. Ahmad (1414). Tārīk-e Eslām va Vafīāt al-Mašāhīr va al-‘Alām, Vol. 4, Beirut.
- Valavi, ‘Ali Moḥammad; Leyla Najafian Razavi, (2010), “Hassanids in Hashemiye Prison reviewing causes, real numbers of prisoners and casualties”, Journal of Historical Research, 2, No. 2, pp. 45-62. [In Persian]
- Ya’qūbī, Aḥmad b. Abī Ya’qūb (n. d.), Tārīk-e Ya’qūbī, Vol. 2, Beirut: Dār Ṣādir.
English Sources
- Andrian, F. Charles & E. David Apter (1995), Political Protest and Social Change, London: Macmillan Press.
- Bendix, Guenther Roth Reinhard (1978), Max Weber: An Intellectual Portrait, University of California Press.
- Crone, Patricia (2004), God's rule: government and Islam, United Kingdom, Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Elad, Amikam (2015), The Rebellion of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya in 145/762 Ṭālibīs and Early ʿAbbāsīs in Conflict, Brill.
- Tucker, C. Robert (1968), “The Theory of Charismatic Leadership”, Daedulus, Vol.97, No.3, pp.731-756.
- Turner, Bryan (1974), Weber and Islam: A Critical Study, Routledge & Kegan Paul.
- Van Ess, Josef (1987), “Mu’tazillah”, Encyclopedia of Religion, Vol.10.
- Weber, Max (2019), Economy and Society, translated by Keith Tribe, Harvard University Press.
- Wilner, Ann Ruth (1984), Charismatic Political Leadership, London: Yale University.