منابع و مآخذ
- اکوانی، سید حمدالله و محسن شفیعی سیفآبادی (تابستان 1394)، «معرفت دینی و تأثیر آن بر مفهوم آزادی در اندیشه امام خمینی (ره)»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال چهارم، دوره پنجم، شماره 15، صص 45-64.
- باربور، آریان (1362)، علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: نشر دانشگاهی.
- برزگر، ابراهیم(1382)، «مردمسالاری دینی در ایران، بیم ها و امیدها»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره 20، ص 225-251.
- تاجیک، محمدرضا (زمستان 1382)، «مردمسالاری دینی، به سوی یک گفتمان مسلط»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره 20، صص93-111.
- جلالی، رضا و محمد ترابی (زمستان 1395)، «معرفتشناسی باور دینی از دیدگاه استاد مطهری و تأثیر آن بر نسبت دین و سیاست»، فصلنامه سیاست متعالیه، دوره چهارم، شماره 15، صص23-42.
- جهانبخش، فروغ (1385)، اسلام، دموکراسی و نوگرایی دینی در ایران، ترجمه جلیل پروین، تهران: گام نو، چ3.
- حسینیزاده، محمدعلی (1386)، اسلام سیاسی در ایران، قم: انتشارات دانشگاه مفید.
- حسینیزاده، سید ابوالفضل و سید محمدعلی حسینیزاده (پاییز 1393)، «مسئلۀ آزادی در دو گفتمان اصولگرا و اصلاحطلب»، فصلنامه سپهر سیاست، شماره 1، صص61- 82.
- خلیلی، رضا (تابستان 1385)، «تکوین تعاملی دین و هویت در اندیشۀ امام خمینی(ره)؛ از صورتبندی گفتمانی تا تحول انقلابی»، فصلنامه مطالعات ملی، سال هفتم، شماره 2 (پیاپی 26)، صص3-26.
- سروش، عبدالکریم (1386)، مدارا و مدیریت، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
- سروش، عبدالکریم (1377)، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران: نشر صراط.
- طاهری خرمآبادی، سید حسن (1382)، «گفتگو: قلمرو دین و اراده مردم»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، شماره20، صص41-50.
- عمید زنجانی، عباسعلی (1383)، فقه سیاسی، ج8، تهران: امیرکبیر.
- فولادی، محمد (زمستان 1394)، «نسبت دین و ایدئولوژی؛ دین ایدئولوژیک، ایدئولوژی دینی»، فصلنامه اندیشۀ نوین دینی، شماره 43، صص129-150.
- قرآن مجید، سوره 103.
- کلایر، رودی کارلتون (1351)، علم سیاست، ترجمۀ بهرام ملکوتی، تهران: امیرکبیر.
- کوهن، کارل (1373)، دموکراسی، ترجمۀ فریبرز محمدی، تهران: انتشارات خوارزمی.
- مجتهد شبستری، محمد (1377)، «دین و آزادی»، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 3، صص23-45.
- ......................................... (1379)، هرمنوتیک کتاب و سنت، تهران: طرح نو.
- .......................................... (1381)، نقدی بر قرائت رسمی از دین، تهران: طرح نو.
- .......................................... (1383)، تأملاتی در قرائت انسانی از دین، تهران: طرح نو.
- ............................................ (شهریور و مهر 1386)، «هرمنوتیک و تفسیر دینی از جهان»، مجله بازتاب اندیشه، شماره 89 و 90، صص7-21.
- ............................................ (1374)، «تلازم احیای دین و تأسیس حکومت دینی»، فصلنامه مصباح، شماره 16، صص21-34.
- ............................................ (1376)، «سلسله درسهایی درباره معرفت دینی(4)»، فصلنامه مصباح، شماره 24، صص5-12.
- ............................................ (1382الف)، «تفسیر مردمسالاری دینی»، مجله حکومت اسلامی، شماره 29، صص73-89.
- ............................................... (1382ب)، «گفتگو: مبانی و مبادی مردمسالاری دینی»، مجله دانشگاه اسلامی، شماره20، صص17-40.
- ............................................ (1384)، «نعمت انقلاب اسلامی»، مجله معرفت، شماره 98، صص4-9.
- مصباح یزدی، محمدتقی و محمد لگنهاوسن (1375)، «میزگرد زبان دین»، مجله معرفت، شماره 19، صص8-18.
- مصباح یزدی، محمدتقی، منوچهر محمدی و نعمتالله اوند (1380)، «اصلاحات؛ مبانی و خاستگاهها»، مجله معرفت، شماره 46، صص7-19.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1378)، نظریه سیاسی اسلام، ج1، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- منصورنژاد، محمد (1382)، «سازگاری اسلام و دموکراسی، آری یا نه»، مجله ژرفنا، شماره 28، صص263-279.
- میر، ایرج (1380)، رابطۀ دین و سیاست، تهران: نی
- میراحمدی، منصور (1388)، نظریه مردمسالاری دینی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
- نوچه فلاح، رستم (1386)، «سه نظریه به مثابه سه روش؛ مطالعه موردی اندیشهگران مدرن»، روششناسی در مطالعات سیاسی اسلام، به اهتمام علیاکبر علیخانی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
- Skinner, Quentin (2002a), “Political Philosophy: The View from Cambridge”, The Journal of Political philosophy, Volume10, Issue1, Pp.1-19.
- Skinner, Quentin (2002b), Vision of Politices, Volume 1: Regarding Method, Cambridge University press.
- ………………… (1969), “Meaning and Understanding in the History of Ideas”, History and Theory ,Vol. 8, No. 1, pp.3-53.
- …………………. (1988c), “Social Meaning and the Explanation of Social Action”, in James Tully, Meaning and Context: Quentin Skinner and his Critics, Princeton: Princeton University Press.
- …………………. (1988b), “Some Problems in the Analysis of Political Thought and Action”, in James Tully, Meaning and Context: Quentin Skinner and his Critics, Princeton: Princeton University Press.
- Skinner, Quentin, (1972), “Motives, Intentions and the Interpretation of Texts”, New Literary History, Vol. 3, No. 2, On Interpretation: I (Winter, 1972), pp. 393-408.
List of sources with English handwriting
- Holy Quran, Sura 103.
- Akvānī, Sayyed Ḥamd allāh; Šafī ‘ī Siyfābādī, Moḥsin (Summer 1394 Š.), “Ma ‘rifat-e Dīnī va Ta‘ṯīr-e ān bar Mafhūm-e Āzādī dar Andīša-ye Emām ḵomainī”, Peĵūhišnāma-ye Enqilāb-e Eslāmī, 4, No. 15, pp. 45-64. [In Persian]
- ‘Amīd Zanĵānī, ‘Abbās ‘Alī (1383 Š.), Fiqha Sīāsī, Vol. 8, Tehran: Amīr Kabīr. [In Persian]
- Barzigar, Ebrāhīm (1382 Š.), “Mardonsālārī-ye Dīnī dar rān, Bimhā va Omīdhā”, Faṡlnāma-ye Dānišgāha Eslāmī, No. 20, pp. 225-251. [In Persian]
- Fūlādī, Moḥammd (Winter 1394 Š.), “Nisbat-e Dīn va Īdeoložī; Dīn-e Īdeoložik, Īdeoložī Dīnī”, Faṡlnāma-ye Andīša-ye Novīn-e Dīnī, No. 43, pp. 129-150. [In Persian]
- Ḥosseinī, Moḥammad ‘Alī (1386 Š.), Eslām-e Sīāsī dar Īrān, Qom: Entišārāt-e Dānišgāh-e Mofīd. [In Persian]
- Ḥosseinīzāda, Sayyed Abulfażl; Ḥosseinīzāda, Sayyed Moḥammad ‘Alī (Fall 1391 Š.), “Mas‘ala-ye Āzādī dar Do Goftimān-e Oslūgarā va Eṡlāḥṭalab”, Faṡlnāma-ye Sipihr-e Sīāsat, 1, pp. 61-82. [In Persian]
- Ĵalālī, Reżā; Torābī, Moḥammad (Winter 1395), “Ma‘rifatšināsī-ye Bāvar-e Dīnī az Dīdgāha Ostād Moṭaharī va Ta‘ṯīr-e Ān bar Nisbat-e Dīn va Sīāsat”, Faṡlnāmaya Sīāsat-e Moti‘ālīya”, No. 15, pp. 42-43. [In Persian]
- ḵalīlī, Reżā (Summer 1385 Š.), “ Takvīn-e Ta‘āmolī-e Dīn va Hovvīat dar Andīša-ye Eman ḵomeinī; az Ṡūratbandī-ye Goftimānī tā Taḥavvol-e Enqilābī”, Faṡlnāma-ye Moṭāliāt-e Millī, 7, No. 2, pp. 3-26. [In Persian]
- Manṡūrnižād, Moḥammad (1382 Š.), “Sāzgārī-ye Eslām va Dimokrasī, Ārī y Na”, Maĵala-ye Žarfnā, No. 28, pp. 263-279. [In Persian]
- Mīr, Īraĵ (1380 Š.), Rābaṭa-ye Dīn va Sīāsat, Tehran: Nai. [In Persian]
- Mīraḥmadī, Manṡūr (1388 Š.), Niẓirīa-e Mardomsālārī-ye Dīnī, Tehran: Entišārāt-e Dānišgāh-e Šahīd Bihištī. [In Persian]
- Miṡbāḥ Yizdī, Moḥammad Taqī; Āvand, Nimaat allāh (1380 Š.), “Eṡlāḥāt; Mabānī va ḵāstgāh”, Maĵala-ye Ma‘rifat, No. 46, pp. 7-19. [In Persian]
- Miṡbāḥ Yizdī, Moḥammad Taqī; Legenhausen, Moḥammd (1375 Š.), “Mīzegird-e Zabān-e Dīn”, Maĵala-ye Ma‘rifat, No. 19, pp. 8-18. [In Persian]
- Miṡbāḥ Yizdī, Moḥammad Taqī (1378 Š.), Niẓira-ye Sīāsī-e Eslām, Vol. 1, Qom: Moasisa-ye Āmūzišī va Peĵūhišī-ye Emām ḵomeinī. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1377 Š.), “Dīn va Āzādī”, Faṡlnāma-ye ‘Olūm-e Sīāsī, No. 3, pp. 23-45. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1382b Š.), “Goftigo: Mabānī va Mabādī-ye Mardonsālārī-ye Dīnī”, Maĵala-ye Dānišgāh-e Eslāmī, No. 20, pp. 17-40.
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1379 Š.), Hirminotīk-e Kitāb va Sonnat, Tehran: Ṭarḥ-e No. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (Šahrīvar & Mihr 1386 Š.), “Hirminotīk va Tafsīr-e Dīnī az ĵahān”, Maĵala-ye Bāztāb-e Andīša, No. 89-90, pp. 7-21. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1381 Š.), Naqdī bar Qirā‘at-e Rasmi az Din, Tehran: Ṭarḥ-e No. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1384 Š.), “Ni‘mat-e Enqilāb-e Eslāmī”, Maĵala-ye Ma‘rifat, No. 98, pp. 4-9. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1376 Š.), “Silsila DarshāII Darbāra-ye Ma‘arifat-e Dīnī”, Faṡlnāma-ye Miṡbaḥ, No. 24, pp. 5-12. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1383 š.), Ta‘amolātī dar Qirā‘at-e Ensānī az Dīn, Tehran: Ṭarḥ-e No. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1382a Š.), “Tafsīr-e Mardonsālārī-ye Dīnī”, Maĵala-ye Ḥokūmat-e Eslāmī, No. 29, pp. 73-89. [In Persian]
- Moĵtahid Šabistarī, Moḥammad (1374 Š.), “Talāzom-e Eḥyā-ye Dīn va Tasīs-e Ḥokūmat-e Dinī”, Faṡlnāma-ye Miṡbaḥ, No. 16, pp. 21-34. [In Persian]
- Nūča Fallāḥ, Rostam (1386 Š.), “Si Niẓirīa bi Maṯābiha Si Raviš; Moṭāli‘a-ye Moridī Andīšagarān-e Modirn”, Raviššīnāsī dar Moṭāli‘āt-e Sīāsī-e Eslām, Edited by ‘Alī Akbar ‘Alīḵānī, Tehran: Dānīšgāh-e Emām Ṡādiq. [In Persian]
- Sorūš, ‘Abdulkarīm (1386 Š.), Modārā va Modīrīat, Tehran: Moasisa-ye Farhangī-ye Ṡirāṭ. [In Persian]
- Sorūš, ‘Abdulkarīm (1377 Š.), Qabż va Basṭ-e Tiorīk-e Šarī‘at, Tehran: Našr-e Ṡirāṭ. [In Persian]
- Ṯāhirī ḵorramābādī, Sayyed Ḥasan (1382 Š.), “Goftogū: Qalamro-e Dīn va Erāda-ye Mardom”, Faṡlnāma-ye Dānišgāh-e Eslāmī, No. 20, pp. 41-50. [In Persian]
- Tāĵīk, Moḥammadreżā (Winter 1382 Š.), “Mardonsālārī-ye Dīnī ba Sū-ye Yik Goftimān-e Mosallaṭ”, Faṡlnāma-ye Dānišgāha Eslāmī, No. 20, pp. 93-111. [In Persian]
Books in English
- Barbur, Ian G. (1997), Religion and Science, Historical and Contemporary Issues, HarperOne.
- Cohen, Carl (2013), Democracy, University of Michigan Library.
- Jahanbakhsh, Forough (2001), Islam, Democracy and Religious Modernism in Iran (1953-2000), From Bāzargān to Soroush, Brill.
- Rodee, Carlton Klymer (et al.) (1983), Introduction to Political Science, McGraw-Hill Inc.
- Skinner, Quentin (1969), “Meaning and Understanding in the History of Ideas”, History and Theory, Vol. 8, No. 1, pp.3-53.
- Skinner, Quentin, (1972), “Motives, Intentions and the Interpretation of Texts”, New Literary History, Vol. 3, No. 2, On Interpretation: I (Winter, 1972), pp. 393-408.
- Skinner, Quentin (2002a), “Political Philosophy: The View from Cambridge”, The Journal of Political philosophy, Volume10, Issue1, Pp.1-19.
- Skinner, Quentin (1988c), “Social Meaning and the Explanation of Social Action”, in James Tully, Meaning and Context: Quentin Skinner and his Critics, Princeton: Princeton University Press.
- Skinner, Quentin (1988b), “Some Problems in the Analysis of Political Thought and Action”, in James Tully, Meaning and Context: Quentin Skinner and his Critics, Princeton: Princeton University Press.
- Skinner, Quentin (2002b), Vision of Politics, Volume 1: Regarding Method, Cambridge University press.