نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران
3 استاد گروه تاریخ دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران
چکیده
معرفة الصحابه ابونعیم اصفهانی از جمله مهمترین منابع صحابهنگاری قرن چهارم تا پنجم قمری است که همانند سایر منابع معرفتی در حوزۀ تاریخ، پدیدهای شفاف و خنثی نیست که واقعیتهای اجتماعی، سیاسی و مذهبی را عیناً بازگو کند، بلکه حقایق را تحریف و یا پنهان میکند. از این رو، این دسته از منابع بازتابی دقیق و منطبق بر عینیت نیستند، بلکه به نوعی بازنمایی اراده و اندیشههای مورخاند و تحت تأثیر بافتهای زمانۀ مؤلف تدوین شدهاند. البته بازتاب این تفکرات دربارۀ روایات مربوط به خلفای راشدین که در برههای از تاریخ، خود تفکرساز بودهاند، بیشتر است. بر همین اساس، نگارندگان پژوهش حاضر درصد برآمدهاند براساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به این مسئله بپردازند که الگو و نحوۀ بازنمایی روایات معرفة الصحابه دربارۀ خلفای سهگانه و علی(ع) بازتاب کدام معانی از گفتمانهای سیاسی- مذهبی جامعه است؟ این پژوهش نوعی تحقیق متنمحور است که چگونگی شکلگیری قدرت (سیاسی- مذهبی و غیره) در متن را که ابونعیم با برجستهسازی یک اندیشه و طرد سایر اندیشهها به تقویت آن قدرت پنهان می اندیشد، تفسیر خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Study of the Conflict of Discourses on Political-Religious Meanings in Al-Ma'rifah Al-Sahaba Abu Naeem Isfahani (Case Study of the Translation of the Three Caliphs and Ali)
نویسندگان [English]
- Zohreh Bagherian 1
- Mohsen Alviri 2
- MohammdAli Chelongar 3
1 PhD student, Department of History, University of Isfahan
2 Associate Professor, Baqerul Uloom University
3 Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan
چکیده [English]
The introduction of al-Sahab al-Isfahani is one of the most important sources of fourteenth-century AH compilations which, like other epistemological sources in history, is not a clear and neutral phenomenon that distorts social, political, and religious realities but distorts the facts. These sources, therefore, may not be an accurate reflection of objectivity but rather a representation of historians' intentions and ideas, influenced by the contexts of the author's time. However, reflections on these narratives are relevant. Narrations on Rashidun caliphs at one point in history have been more self-thinking. Based on Critical Discourse's analysis of the discourse, Zn is attempting to reflect on the meaning and pattern of the al-Sahabah narrative's narrations about the 'three' caliphs of the 'a', so what is the meaning of the political-religious discourse of society? The point is that he will interpret how power (political-religious) is formed in the context that Abu'nim thinks of, reinforcing that hidden power by highlighting one idea and rejecting other ideas.
کلیدواژهها [English]
- Abonim
- Taraz al-Sahaba
- Discourse analysis
- Ali
- Three Caliphs