نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان
2 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
3 استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
چکیده
فردید فلسفه تاریخِ مدنظرِ خود را علمالاسماء تاریخی نام مینهد. در تفکر فردید اندیشة تاریخی که حاصل تجلّی و غیاب اسماءالله در عرفان ابنعربی ــ آنگونه که در کتاب فصوصالحکم و در آثار شارحان او آمده است ــ به همراه حوالت تاریخی در فلسفة هیدگر، فیلسوف شهیر قرن بیستم آلمان است درهمآمیخته میشود و با نوآوری هایی بهصورت علم الاسماء تاریخی درمیآید. بسیاری از اندیشمندان، جمعِ اندیشة تاریخی ابنعربی و هیدگر را که متعلق به دو سنت تاریخی متفاوت هستند کاری مهمل و بیمعنی، و حاصل آن را ملغمه ای بیمبنا و بنیاد دانسته اند. نگارندگان هرچند به فلسفه تاریخِ مدنظر فردید انتقاداتی را وارد دانسته، ولی معتقدند کار فردید بازاندیشی دو سنت متفاوت در شرق و غرب جهان و جمع آوری آن در دستگاه فکریِ مخصوص به خود است. پرسش اصلی تحقیق، این است که تفکر علمالاسماء تاریخی فردید دارای چه بصیرت هایی برای محققان رشته تاریخ دارد؟ مدعای این پژوهش آن است که هرچند میتوان ایرادهایی به اندیشة تاریخی فردید وارد کرد، ولی برای کسانی که تاریخ را بهصورت حرف های مطالعه می کنند، بصیرت های بنیادین و اساسی دارد که تاکنون در میان دانشگاهیان رشته تاریخ مغفول مانده و این مقاله سعی بر تبیین و وصفِ این نحوۀ تفکر دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Reconsidering the Philosophy of History in the Thought of Historical Knowledge; the Explanation of the Wisdom of History from the Perspective of Fardid
نویسندگان [English]
- Mohammad Masoud Aghaei 1
- Abolhassan Fayyaz Anush 2
- Seyyed Asghar Mahmoud Abadi 3
1 PhD Candidate in History of Islam, University of Isfahan
2 Associated Professor, Department of History, University of Isfahan
3 Retired Professor, Department of History, University of Isfahan
چکیده [English]
Fardid describes his contemporary philosophy as the knowledge of historical almos. In Fardid's thought, historical thought, the result of the manifestation and absence of the name of Allah in the mysticism of Ibn Arabi, as it appears in the book of Fusus alHikam and in the works of his commentators. Along with historic issues in the philosophy of Heidegger, the great philosopher of the twentieth century, Germany, and brought it together with its own kind of art as a historical knowledge. Many scholars consider the gathering of historical thought of Ibn Arabi and Heidegger, who belong to two different historical, as a worthless action. Although the writer has criticized Frdid's philosophy of history, he believes that Fardid's work is a rethinking of two different traditions in the East and West of the world and its collection in its own intellectual system. The main question of this research is that what fardid philosophical thinking of astrology has had for scholars in history? The claim of this research is that though there may be some flaws in fardid's historical thought, but for those who study history professionally, there are fundamental insights that have so far been missed by academics in the history field and this article tries to explain and describe this way of thinking.
کلیدواژهها [English]
- Fardid
- Heidegger
- Wisdom of history
- Historical knowledge
- Historical period