نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا(س)
2 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا(س)
3 استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
چکیده
شناخت جاهلیت و متعلّقات جامعهشناختی آن از حیث ارتباط بسیار نزدیکش با جامعة صدر اسلام، اهمیت و ضرورت دارد. علاوه بر آن، ماهیت و ویژگیهای جاهلیت نشان میدهد که باید آن را نه منحصر به قبل از اسلام، بلکه نقطه مقابل اسلام و هر تحول بنیادی صورت گرفته در جوامع انسانی دانست. از نخستین گامهای مطالعة نسبت یک جامعه با جاهلیت، دریافت معانی، مفاهیم و مقولههای آن است. در میان منابع موجود در این زمینه، پس از قرآن و احادیث پیامبر(ص)، سخنان علی(ع) اهمیت ویژهای دارد. این پژوهش، با رویکردی توصیفی و استفاده از روش نظریه بنیاد ، از طریق رفت و برگشت مداوم میان تفکر استقرایی(ایجاد مفاهیم، مقولات و روابط بین آنها) و تفکر قیاسی(آزمون مفاهیم، مقولات و روابط بین آنها)، به یافتن معیارهای غالب در سنجش نسبت جامعه با جاهلیت در نهجالبلاغه پرداخته است و «ایمان غیرعقلانی» را بهعنوان مقوله اصلی در این موضوع پیشنهاد میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Criteria of Evaluating Ratio of Society to Ignorance in Nahdj al-Balagha
نویسندگان [English]
- Hanie Beik 1
- Shahla Bakhtiari 2
- Ghulamriza Zarifyan Shafiei 3
1 PhD Candidate in History of Islam, Alzahra University
2 Associated Professor, History Department, Alzahra University
3 Assistant professor, History Department, Tehran University
چکیده [English]
The recognition of Ignorance and its sociological attachments regarding its close proximity to Early Islamic Community is very important. Moreover the essence and the features of Ignorance indicate not only be considered to the pre-Islamic period but also on the contrary to Islam and any fundamental transition, one of the initial steps studying the ratio of a society to the Ignorance is, the perception of its meanings, concepts and subjects. Among the existing in this arena, beside the Holy Qur’an and The Hadiths of Prophet (PBUH), the sermons of Ali (PBUH) is of considerable importance. Applying descriptive approach by using the grounded theory method, through the constancy between the inductive reasoning (creating concepts, subjects and the relations in between) and deductive reasoning (examining the concepts, subjects and the relations in between). This research intends to find the dominant criteria in evaluating the ratio of society to Ignorance in Nahdj al-Balagha and renders the term “irrational-faith” as the major concept in this arena.
کلیدواژهها [English]
- Ignorance
- Society
- Nahdj al-Balagha
- grounded theory method
- Faith Uncertainty