نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز
2 دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیراز
چکیده
هری ترومن برای تأمین منافع سیاسی و مبارزه با کمونیست ها، سیاست خارجی آمریکا را در قالب 4 اصل ارائه کرد که یکی از اصل های مهم آن ترویج آموزش و پرورش در کشورهای جهان سوم بخصوص ایران بود.ترویج آموزش و پرورش در بین عشایر به عهده دانشگاه بریگم یانگ گذاشته شد و از آنجا که فارس بیشترین جمعیت عشایری را داشت بخش تعلیمات عشایری اصل 4 در شیراز مستقر شد.انتخاب فارس بی دلیل نبود و پژوهش پیش روی نیز درصدد پاسخ به این سئوال اصلی است که چرا فارس به مرکزیت شیراز به عنوان کانون فعالیت های آموزش عشایری اصل 4 انتخاب شد و دولت آمریکا و مجریان محلی چه نقشی در ترویج آموزش و پرورش در بین عشایر این استان داشتند؟یافته های پژوهش حاکی است انتخاب این استان جهت تعلیمات عشایری، هدفمند و با هدایت دولت مرکزی و در راستای یکجانشین کردن عشایر بوده است،زیرا دولت پهلوی دو بار(1307 و 1325 شمسی) با شورش سراسری عشایر این استان مواجه شد و بعد از هر شورش تصمیم گرفت آموزش و پرورش را در راستای یکجانشین کردن عشایر ترویج کند که به دلیل عدم برنامه ریزی و کافی نبودن بودجه توفیق چندانی به دست نیاورد و وقتی کارمندان اصل 4 به شیراز رسیدند با حمایت های مالی و تدارکاتی آمریکا و همکاری محمد بهمن بیگی آموزش و پرورش عشایری عملیاتی شد. در این پژوهش برآنیم تا با روش توصیف همراه با تحلیل و بهرهبرداری از منابع کتابخانهای و اسناد، نقش اصل 4 ترومن را در آموزشوپرورش عشایری فارس بررسی کنیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigate the Role of point IV of Truman in Fars Nomadic Education and Training
نویسندگان [English]
- Soleiman Heidari 1
- Fatemeh Bineshifar 2
1
2
چکیده [English]
Harry Truman,presented the US foreign policy in the form of the Principle IV to provide political benefits and combat communism that one of its key principles was to promote education and training in developing countries, especially Iran. The promotion of education among tribes was assigned to Brigham Young University and due to the fact that Fars had the highest nomadic population, the Principle IV Nomadic Education Centre was established in Shiraz. The establishment in Fars was not unintended and this study also seeks the answer to this main question that why Fars was selected and what role did the US government and local executives play in promoting education among the tribes of this province. The research findings indicate that the selection of this province for nomadic education was purposeful, directed by the central government and in line with the settlement and unification of the tribes. Because the Pahlavi government twice encountered (1307 and 1325 AD) a tribal insurgency in the province and after every insurgency, decided to promote education in order to make the tribesmen settle, but due to lack of sufficient determination, and insufficiency of budget did not succeed much. When officials of Principle IV arrived in Shiraz, the nomadic education was launched by the US financial supports and Mohammad Bahman Beygi’s cooperation. In this paper, we seek to examine the role of principle IV of Truman in Fars nomadic Education and Training by description method along with analysis and utilization of library resources and documents.
کلیدواژهها [English]
- Truman Principle IV
- Mobile Schools
- Nomadic Education
- Fars Tribes
- Glen Gagon