نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان
2 استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان
چکیده
با شروع تنازع جدّی علما بر سر مشروطه و مشروعه، قربانی شدن رهبران برجستهی دینی نظیر شیخ فضلالله نوری و سید عبدالله بهبهانی، سرخوردگی علما و اقداماتی نظیر جمعآوری رساله های مهم سیاسی که برخی علما چون میرزای نایینی در له مشروطه نگاشته بودند، اجرایی نشدن خواستههای مذهبی- سیاسی روحانیون از جمله اصل دوم متمّم قانون اساسی مشروطه، تسلط تکنوکراتهای سکولار را بر ارکان قدرت برآمده از مشروطه باعث گشت. دراین شرایط روحانیت در موضعی انفعالی قرار گرفتند. آیتالله بروجردی مدت کوتاهی پس از آیتالله حائری، به عنوان یکی از روحانیون برجسته مورد توجه شیعیان قرار گرفت. نگاهی به حیات سیاسی آیتالله بروجردی طی نشدن روندی ثابت،مشخص و مدوّن در اندیشهی سیاسی ایشان را نشان می دهد. وی در آغاز از الگوی رایجی پیروی میکرد که برخی علما دورهی صفویه و قاجار مدّ نظر داشتند و لذا در نسبت به امور عرفی و حیطه سلطنت دخالت کمتری میکرد و بیشتر در مسائلی که در حوزهی شرع قرار میگرفت،مداخله نمود اما بعد از رویکردهای غرب-گرایانهی رژیم پهلوی و خالی شدن سلطنت از کارویژههایی که نظام فکری روحانیون شیعه از شاه اسلام پناه انتظار داشتند، ولایت عامهی فقها را مطرح کرد. البته اندیشه سیاسی بروجردی،برخلاف آنچه مشهور است، جدای از اقدامات عملی و واکنشهای وی نسبت به مسائل مختلف سیاسی نبود و بارقههایی از این امر را در ارتباط با حیات عملی وی میتوان ارزیابی نمود. این مقاله برآن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایهی منابع مکتوب و مصاحبه، رابطهی دین و دولت در عصر غیبت را از منظر
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Review the Status of Church and State Political Thought Ayatollah Boroujerdi
نویسندگان [English]
- Hosein Shirmohammadi 1
- Shahab Shahidani 2
1
2
چکیده [English]
With the onset of serious struggle over constitutional and legitimate scholars, victims of religious leaders such as Sheikh Fadlallah Seyyed Abdollah Behbahani light, Frustration scholars and political measures such as collecting important papers that were written some constitutional scholars such as Mirza Le Nain, Clergymen political demands of religious Executive of the Second Amendment to the constitution including constitutional, secular technocrats dominate the pillars of power was derived from constitutional causes. The conditions were clergy in the passive position. Ayatollah Boroujerdi shortly after Ayatollah Haeri, regarded as one of the leading Clergymen were Shiites. Take the political life of Ayatollah Boroujerdi in a constant process not identified and codified them in the political thought of the show. He initially followed the general pattern that some scholars consider Safavid and Qajarperiod, and therefore less interference than the customary and scope of the monarchy And more religious issues in the field was, Intervened but after the West realistic approaches the reign of the Pahlavi regime and empty the function of that system of thought Clergymen Shiite Islam refuge from the king had expected, the Public Guardianship of the Jurists raised. The political thought Boroujerdi, contrary to what is known, apart from the actions and reactions to various political figures-not his ,And Glimmers of this he can be evaluated in relation to practical life. This article intends to analytical method and on the basis of written sources and interviews, the relationship between religion and state in the era of Ayatollah Boroujerdi's absence from the perspective of political thought are analyzed.
کلیدواژهها [English]
- Ayatollah Boroujerdi
- King
- Monarchy
- Clergy
- Political Thought