ـ آدمیت، فریدون (1362). امیرکبیر و ایران. تهران: خوارزمی.
ـ آریانپور، امیراشرف (1389). «روند آموزش موسیقی در ایران (از قاجار تا امروز)». فرهنگ و هنر مقام موسیقایی، شماره 9: 88- 93.
ـ آژند، یعقوب (1391). از کارگاه تا دانشگاه. تهران: متن.
ـ ـــــــــ (1390). میرزا محمد خان غفاری کمالالملک. تهران: امیرکبیر.
ـ آل داود، سید علی (1371). نامههای امیرکبیر به انضمام رساله نوادرالامیر، تهران: تاریخ ایران.
ـ اسکارچیا، روبرتو (1376). هنر صفوی، زند و قاجار. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
ـ اصفهانیان، کریم (1385). اسناد تاریخی خاندان غفاری، ج 1 و 2. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
ـ افشار مهاجر، کامران (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.
ـ افضلالملک، غلامحسین (1361). افضلالتواریخ، به کوشش منصوره اتحادیه و سیروس سعدوندیان، تهران: تاریخ ایران.
ـ اعتمادالسلطنه، محمدحسن (1368). الماثر و الآثار: چهل سال تاریخ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه. جلد دوم. به کوشش ایرج افشار. تهران: اساطیر.
ـ اوبن، اوژن (1362). ایران امروز. ترجمه علیاصغر سعیدی. تهران: زوار.
ـ اورسل، ارنست (1353). سفرنامه اورسل. ترجمه علیاصغر سعیدی. تهران: زوار.
ـ براون، ادوارد گرانویل (1381). یک سال در میان ایرانیان. ترجمه مانی صالحی علامه، تهران: ماهریز.
ـ برخواه، انیسه (1390). «صنیعالملک مؤسس نخستین هنرستان نقاشی در ایران». آموزش هنر. شماره 26: 31-25.
ـ بروگش، هینریش (1368). سفری به دربار سلطان صاحبقران. ترجمه حسین کردبچه. تهران: اطلاعات.
ـ بلوکباشی، علی (1381). پژوهشی در موسیقی و سازهای موسیقی نظامی در دوره قاجار. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ بنجامین، س.ج.و، (1369). سفرنامه بنجامین. ترجمه محمدحسین کردبچه. تهران: جاویدان.
ـ بهنام، جمشید (1375). ایرانیان و اندیشه تجدد. تهران: فرزان.
ـ پاکباز، رویین (1391). دایرةالمعارف هنر (نقاشی، پیکرهسازی و هنر گرافیک). تهران: فرهنگ معاصر.
ـ پاکباز، رویین (1390). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
ـ پرهام، سیروس (1383). «صنیع الملک؛ زندگی پربار و مرگی خاموش». خیال. شماره 9: 103-96.
ـ پورمندان، مهران (1383). «گذری بر روند آکادمیک آموزش موسیقی در ایران». فرهنگ و هنر؛ فرهنگ و آهنگ. شماره 1: 54- 56.
ـ پولاک، یاکوب ادوارد (1361). سفرنامه پولاک: ایران و ایرانیان. ترجمه کیکاوس جهانداری. تهران: خوارزمی.
ـ تورنتن، لین (1374). تصاویری از ایران (سفر کلنل کلمباری به دربار شاه ایران). ترجمه مینا نوایی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ حسینی، مهدی (1377). «میرزا ابوالحسن غفاری». هنر. شماره 35: 84-75.
ـ حسینی، مهدی (1371). «نگارگری در دوره زند و قاجار». هنر. شماره 22: 70-49.
ـ خالقی، روحالله (1389). سرگذشت موسیقی ایران. جلد اول. تهران: صفی علیشاه.
ـ خورموجی، محمدجعفر (1344). تاریخ قاجار؛ حقایقالاخبار ناصری. ج2. تصحیح حسین خدیو جم. تهران: زوار.
ـ دالمانی، هانری رنه (1335). سفرنامه از خراسان تا بختیاری، ترجمه علیمحمد فرهوشی. تهران: امیرکبیر.
ـ درویشی، محمدرضا (1373). نگاه به غرب، تهران: ماهور.
ـ دورینگ، ژان (1382). سنت و تحول در موسیقی ایرانی، ترجمه سودابه فضایلی. تهران: توس.
ـ ذکاء، یحیی (1342). «میرزا ابوالحسن خان صنیعالملک غفاری مؤسس هنرستان نقاشی در ایران»، هنر و مردم، شماره 10: 27-14.
ـ رینگر، مونیکا (1381). آموزش، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در ایران دوران قاجار، ترجمه مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
ـ روششوار، ژولین دو (1378). خاطرات سفر ایران. ترجمه مهران توکلی. تهران: نشر نی.
ـ سالتیکوف، آلکسی (1381). مسافرت به ایران. ترجمه محسن صبا. تهران: علمی و فرهنگی.
ـ سپنتا، ساسان (1366). تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران. تهران: نیما.
ـ سپهر، محمدتقی (1377). ناسخالتواریخ (تاریخ قاجاریه). ج3. تصحیح جمشید کیانفر. تهران: اساطیر.
ـ سپهر، عبدالحسین خان (1386). مرآتالوقایع مظفری. ج1. به کوشش عبدالحسین نوایی. تهران: میراث مکتوب.
ـ سرابی، حسین بن عبدالله (1361). سفرنامه فرخ خان امینالدوله. به کوشش قدرتالله شوکتی. تهران: اساطیر.
ـ سرنا، کارلا (1362). آدمها و آیینها. ترجمه علیاصغر سعیدی. تهران: زوار.
ـ سلطانزاده، حسین (1364). تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون. تهران: آگاه.
ـ شریفزاده، سید عبدالمجید (1375). تاریخ نگارگری در ایران. تهران: حوزه هنری.
ـ شمیم، علیاصغر (1389). ایران در دوره سلطنت قاجار. تهران: ترفند.
ـ شیخ نوری، محمدامیر (1386). فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ـ فوروکاوا، نوبویوشی (1384). سفرنامههای فوروکاوا. ترجمه هاشم رجبزاده. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ـ فووریه، ژوآنس (1385). سه سال در دربار ایران. ترجمه عباس اقبال آشتیانی. تهران: علم.
ـ قائممقامی، سیفالدین (1349). تاریخ روابط معنوی و سیاسی ایران و فرانسه. جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
ـ علیزاده بیرجندی، زهرا (1391). حکومت ناصری و گفتمانهای نو، تهران: هیرمند.
ـ عینالسلطنه، قهرمان میرزا سالور، (1374). روزنامه خاطرات عینالسلطنه. جلد10، 3، 2، 1. تهران: اساطیر.
ـ غفاری، محمد (1378). «زندگی من». یادنامه کمالالملک. به کوشش علی دهباشی. بهدید. تهران: ص 27-17.
ـ غفاری، میرزا ابوالحسن خان (1370). روزنامه دولت علّیه ایران. جلد اول. تهران: کتابخانه جمهوری اسلامی ایران.
ـ کاشفی، محمد (1376). قائممقام فراهانی و امیرکبیر. تهران: حافظ نوین.
ـ کرزن، جرج ناتانیل (1380). ایران و قضیه ایران. جلد اول. ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی. تهران: علمی و فرهنگی.
ـ مستوفی، عبدالله (1384). شرح زندگانی من، جلد اول. تهران: زوار.
ـ مشحون، حسن (1388). تاریخ موسیقی ایران. تهران: فرهنگ نشر نو.
ـ محبوبی اردکانی، حسین (1370). تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران. جلد اول. تهران: دانشگاه تهران.
ـ مددپور، محمد (1386). سیر تفکر معاصر ایران. جلد اول. تهران: سوره.
ـ مدنی، سید جلالالدین (1389). تاریخ سیاسی معاصر ایران. جلد اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ـ مصطفوی، محمدتقی (1378). «چند نسل هنرمند در یک دوران چند صد ساله کاشان». یادنامه کمالالملک. به کوشش علی دهباشی. تهران: بهدید. 228-221.
ـ معیرالممالک، دوستعلی خان (الف) (1390). یادداشتهایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه. تهران. تاریخ ایران.
ـ ـــــــــــــــ (ب) (1390). رجال عصر ناصری. تهران: تاریخ ایران.
ـ مکی، حسین (1366). زندگانینامه میرزا تقی خان امیرکبیر. تهران: ایران.
ـ ممتحنالدوله، مهدی بن رضاقلی (1362). خاطرات ممتحنالدوله، به کوشش حسنقلی خان شقاقی. تهران: امیرکبیر.
ـ نژاداکبری مهربان، مریم (1387). میزرا تقی خان امیرکبیر؛ بزرگمرد اندیشه و عمل تاریخ معاصر ایران. تهران: پارسه.
ـ نصیری فر، حبیب الله (1383). مردان موسیقی سنتی و نوین ایران. تهران: نگاه.
ـ واتسن، رابرت گرنت (1354). تاریخ ایران از ابتدای قرن 19 تا سال 1858، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: امیرکبیر.
ـ ویلس، چارلز جیمز (1363). تاریخ اجتماعی ایران در عهد قاجاریه. ترجمه سید عبدالله. به کوشش جمشید دودانگه. تهران: زرین.
ـ هاشمیان، احمد (1379). تحولات فرهنگی ایران در دوره قاجاریه و مدرسه دارالفنون. تهران: سحاب.
ـ هاشمی رفسنجانی، اکبر (1362). امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار. قم. دفتر انتشارات اسلامی.
ـ هدایت، مهدیقلی (1333). گزارش ایران. بیجا: بینا.
ـ ـــــــــــ (1385). خاطرات و خطرات. تهران: زوار.
ـArdalan, Afshin, (2012), “Persian Music Meets West”, Bachelor’s Thesis in Music Performance, Lahti University of Applied Sciences.
ـ Arjomand, Kamran, )1997), “The emergence of scientific modernity in Iran: controversies surrounding astrology and modern astronomy in the mid‐nineteenth century”, Iranian Studies, Vol 30, Pp 5-24.
ـArjomand, Kamrann, (1997), “The Emeregence of Scientific Modernite in Iran: Controversies Surrounding Astorology and modern Astronomy in the Midninheteen Century”, Iranian Studies, Vol 30, Pp5-24.
ـAlgar, Hmid, (1973), Mirza Malkom Khan: A Study in the History of Iranian Modernism, Berkeley, University of California.
ـBakhash, Shaul, (1971), “The evolution of Qajar bureacracy: 1779–1879”, Middle Eastern Studies, Vol 7, Pp 139-168.
ـDaniel, Elton, (2006), Culture and Customs of Iran, London, Greenwood Press.
ـDiba, Layla, (2013), “Qajar Photography and its Relationship to Iranian Art: A Reassessment”, History of Photography, Vol 37, Pp 85-98.
ـ Ekhtari, Maryam, (2001), “Nasir al Din Shah The Dar al Funun: The Evolution of an Instituion, ”, Iranian Studies, Vol 34, Pp153-163.
ـFarazmand, Ali, (1999), “Administrative reform in modern Iran: an historical analysis”, International Journal of Public Administration, Vol 22, Pp 917-946.
ـKia, Mehrdad, (2001), “Inside the Court of Naser od-Din Shah Qajar, 1881-96”, Middle Eastern Studies, Vol 37, Pp 101-141.
ـKia, Mehrdad, (1998), “Women, Islam and modernity in Akhundzade's plays and unpublished writings”, Middle Eastern Studies,Vol 34, Pp 1-33.
ـKrone, Max, (1952), “Music in Iran”, Music Educators Journal, vol 39, P.p 24-25.
ـLorentz, John, (1971), “Iran's great reformer of the nineteenth century: an analysis of Amir Kabir's Reforms”, Iranian Studies, Vol 4, Pp 85-103.
ـMahdavi, Shireen, (2005), “Shahs, Doctors, Diplomats and Missionaries in 19th Century Iran”, British Journal of Middle Eastern Studies, Vol 32, Pp 169–191.
ـMahdavia, Shireen, (2014), “Childhood in Qajar Iran”, Iranian Studies, Vol 47, P.p 1-22.
ـ Nakjavani, Erik, (2012), “Amidst Shadow and Light: Contemporary Iranian Art and Artists”, Iranian Studies, Vol 45, Pp 831-837.
ـScarce, Jennifer, (2001), “The architecture and decoration of the Gulistan palace: the aims and achievements of Fath cAli Shah (1797–1834) and Nasir Al‐din Shah (1848–1896)”, Iranian Studies, Vol 34, Pp 103-116.
ـSheikholeslami, Reza, (1978), “The patrimonial structure of Iranian bureaucracy in the late nineteenth century”, Iranian Studies, Vol 11, Pp 199-258.
ـWiggins, Geraint, (2012), “Music, mind and mathematics: theory, reality and formality”, Journal of Mathematics and Music, Vol 6, Pp 111–123.