نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

مدرس مرکز حوزه تخصصی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

چکیده
تاریخ پیدایش آیین اهل‌حق توسط پیشوایان یارسان در منابع آیینی رمزواره بیان شده‌است. رمزگشایی از متون اهل حق نشان می‌دهد که یارسانیان ظهور این اندیشه را در عصر حضرت علی(ع)دانسته‌اند، اما مهد پیدایش تشکیلاتش در کرمانشاه و لرستان بوده‌است.با ظهور سلطان‌اسحاق برزنجی در قرن هفتم و هشتم تشکیلات آیین‌یاری در اوراماناتِ کرمانشاه به گونه‌ای گسترده شکل‌گرفت.‌‌مقالۀ حاضر به این پرسش پاسخ داده‌است که شکل گیری تشکیلات آیین اهل‌حق در پردیور چه نتایجی به دنبال داشت؟یافته‌های پژوهش نشان داده‌است که در این دوره با حضور کاکه‌ای‌های برزنجه از توابع استان سلیمانیۀ عراق، یارسانیان غرب ایران و باورمندان به ادیان و مذاهب مختلف دیوان یاری به گونه‌ای متفاوت از قبل سامان یافت. ‌در این دوره قوانین و احکام آیینی آن،توسط سلطان اسحاق و برخی از یارانش بیان گردید و توسط پیر‌موسی تدوین شد که فصل تازه‌ای در حیات اجتماعی، فرهنگی و آیینی این طایفه را به دنبال داشت.
این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی با تکیه بر متون اصلی آیینی و بهره‌برداری از آثار عالمان این طایفه به تبیین و بررسی کیفیت شکل‌گیری سازمان تشکیلات آیین یارسان در پردیور پرداخته‌است.‌ چگونگی توسعۀ و تقنین این آیین در عصر سلطان اسحاق از دیگر اهداف این مقاله است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effects and results of the formation of Diwan Ahl Haq during the period of Sultan Ishaq Barzanji

نویسنده [English]

  • Mansour Rostami

t

چکیده [English]

Abstract
The history of the origin of Ahle Haq religion is stated by Yarasan leaders in the religious sources of Ramsvareh. Deciphering the texts of Ahl Haq shows that the Yarsanians recognized the emergence of this idea in the era of Hazrat Ali (AS), but the cradle of its formation was in Kermanshah and Lorestan. With the emergence of Sultan Ishaq Barzanji in the 7th and 8th centuries, the formation of the Yari religion was widely formed in the Oramanat of Kermanshah. The present article has answered the question, what were the results of the formation of the Ahl al-Haq religious organization in Pardivar? The findings of the research have shown that in this period, with the presence of the Barzanje Kakeis from the provinces of Sulaymaniyah, Iraq, the Yarsanians of western Iran and believers of different religions and religions. Divan Yari was organized in a different way than before. In this period, its rules and ritual rules were expressed by Sultan Ishaq and some of his companions and compiled by Pir Musi, which led to a new chapter in the social, cultural and ritual life of this tribe.
This article, with a descriptive-analytical method, relying on the main religious texts and using the works of the scholars of this tribe, explains and examines the quality of the formation of the organization of the Yarsan religion in Pardivar. Is.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Sultan Ishaq"
  • "Divan Yari"
  • "Ayin Ahl Haq"
  • "Zahur Zahoor"
  • "Ayin Yarsan"