-ابن ماجه، محمد بن یزید( 1975م ). سنن. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
ـ اقبالی، ابراهیم؛ حسین قمری گیوی و سکینه مرادی (1386). «تحلیل داستان سیاوش بر پایه نظریه یونگ». دانشگاه تبریز. ش 8. صص 69- 85.
ـ امینی، محمدرضا (1381). «تحلیل اسطوره قهرمان در داستان ضحاک و فریدون بر اساس نظریات یونگ». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش 34. دوره 17. صص53-64.
ـ باقریپور، اشرف (1389). «یونگ و روانشناسی دین». پژوهشهای فلسفی. ش 18. ص 155-179.
ـ بُتلاب اکبرابادی، محسن و معصومه برسم (1395). «مرگ به مثابه تشرف و نوزایی» (نگرش اسطورهای به آیینهای مرگ در حوزة تمدنی هلیلرود). مجله مطالعات ایرانی. ش 29. س 15. صص1-18.
ـ بهار، مهرداد (1373). جستاری چند در فرهنگ ایران. تهران: نشر روز.
ـ بی. ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت. تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی. چاپ 5.
ـ پناهی، مهین (1389). «کهنالگوی زایش یا مادران ازلی نمود آن در غزلهای بیدل دهلوی». مطالعات روانشناختی و اجتماعی زنان. س 8. ش 3. صص103- 127.
ـ تسلیمی، علی و مجتبی میرمیران، (1389). «فرایند فردیت در شاهنامه با تکیه بر ـ شخصیت رستم». ادبپژوهی. دوره 4. ش 14. صص 29- 48.
ـ تفضلی، احمد (1367). «آتش»، در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. ج 1. تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ جعفری، طیبه (1389). «تحلیل و نمادپردازی پیامبر نوشته جبران خلیل جبران با توجه به کهنالگوهای روانشناسی یونگ». مجله فنون ادبی. س 2. ش 2. صص123-134.
ـ جمزاده، الهام (1387). آنیما در شعر شاملو. چاپ اول، تهران: نشر خورشید.
- حرعاملی، محمد بن حسن (1391ق). وسائل الشیعه. بیروت. دارالاحیاء التراث العربی.
ـ دوستخواه، جلیل (1385). اوستا. پژوهش جلیل دوستخواه. ج2. تهران: مروارید. چ 10.
ـ راس. آلن. ا (1375). روانشناسی شخصیت. ترجمه سیاوش جمالفر. نوبت دوم. تهران: نشر روان.
ـ رضی، هاشم (1382) دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت. تهران: انتشارات سخن. چ اول.
ـ رمضان ماهی، سمیه؛ محمد فدوی و حسن بلخاری قهی (1389). «تجلی آیین ور در نگاره گذر سیاوش از آتش». مجله هنرهای زیبا. دوره 2. ش41. صص53- 62.
ـ شایگان، داریوش (1371). بتهای ذهنی و خاطره ازلی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
ـ شمیسا، سیروس (1381). نقد ادبی. تهران: انتشارات فردوس. چ 3 .
ـ ـــــــــــ (1383). نقد ادبی. تهران: انتشارات فردوس.
- شهید اول، محمد بن جمالالدین(1386). اللمعة الدمشقیه. نجف: منشورات جامعه النجف الدینیه.
ـ عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتههای پهلوی. تهران: توس.
ـ فروید، زیگموند (1340). روانکاوی و تحریم زناشویی محارم. ترجمه ناصرالدین صاحبالزمانی. تهران: موسسه مطبوعاتی عطایی. چ3.
ـ ـــــــــــ (1351). توتم و تابو. ترجمه محمدعلی خنجی. تهران: کتابخانه طهوری. چ2.
ـ فریزر، جیمز جرج (1383). شاخة زرین، پژوهشی در جادو و دین. ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: نشر آگاه.
ـ فلاحتی، مریم (1382). «تقدس آتش در ادیان». ادیان و عرفان. ش 6. صص41- 46.
ـ کلانتری خاندانی، حسین (1387). سیری در جغرافیای استان کرمان. کرمان: مرکز کرمانشناسی. چ اول.
ـ گروسی، عبدالله (1369). «آیینهای زایش و رویش در جنوب کرمان». نشریه دانشکده ادبیات علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. س اول. ش اول.
ـ گلی، احمد و فرهاد محمدی (1390). مقاله «وَر آتش». نشریه نامه پارسی. شماره 57 و 56، صص80-100.
ـ مجیدزاده، یوسف (1382). جیرفت کهنترین تمدن شرق. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. چ اول.
ـ مدرسی، فاطمه و پیمان ریحانینیا (1391). «بررسی کهنالگوی سایه در اشعار مهدی اخوان ثالث». س دوم. ش اول. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. صص 113- 137.
ـ مصطفوی، آناهیتا (1370). «چهارشنبه سوری». ایرانشناسی. س اول. ش ۳ و ۴، صص4-8.
ـ میرمیران، سیدمجتبی و انوش مرادی(1392). «تحلیل کهنالگویی داستان رستم و اسفندیار». فصلنامه مطالعات داستانی. س1. چ2. صص95- 109.
ـ نجم، سهیلا (1390). هنر نقالی در ایران. تهران: فرهنگستان هنر.
ـ نوبان، مهرالزمان (1380). «چشمهها، قدمگاهها و درختان نظرکرده». کتاب ماه هنر. ش 31ـ 32. صص78- 79.
ـ هینلز، جان راسل(1383) شناخت اساطیر ایران. ترجمه باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
ـ یاوری، حورا (1386). روانکاوی و ادبیات(از بهرام گور تا راوی بوف کور). تهران: سخن.
ـ یونگ، کارل گوستاو (1368). چهار صورت مثالی؛ مادر، ولادت مجدد، روح، مکار. ترجمه پروین فرامرزی. تهران: آستان قدس. چ اول.
ـ ـــــــــــ (1371). خاطرات، رویاها، اندیشه. ترجمه پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی.
ـ ـــــــــــ (1373). روانشناسی و کیمیاگری. ترجمه پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهشهای اسلامی.
ـ ـــــــــــ (1378). انسان و سمبلهایش. ترجمه محمود سلطانیه. تهران: جامی.
ـ ـــــــــــ (1352). انسان و سمبلهایش. ترجمه ابوطالب صارمی تهران: امیرکبیر. چ اول.
- Mei, Y.P.(1986), “Mountains”, Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade(ed.), vol.14.
- Basafa, Hassan, Mohammad Hosein Rezaei(2014). A Comparative Study of Chlorite Vessels Iconography, Discovered from HalilRood Basin. Sociology and Anthropology 2(5). 196-200.