دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
مبدأ دورۀ جدید تاریخ ایران کجاست؟
مبدأ دورۀ جدید تاریخ ایران کجاست؟

علیرضا ملایی توانی

دوره 32، شماره 54 ، تیر 1401، ، صفحه 161-181

https://doi.org/10.22051/hii.2022.38812.2593

چکیده
  اندیشیدن دربارۀ ماهیت و کیفیت دوره‌هایی که بشر در تاریخ سپری کرده و یا در حال سپری کردن آن است، از دغدغه‌های فیلسوفان، اندیشمندان، مورخان و الاهی‌دانان بوده است. از همین رو، تاریخ جهان از منظرهای گوناگون ...  بیشتر
بازخوانی ابطال‌پذیرانۀ دو فرضیۀ برجسته در مورد رستم التواریخ
بازخوانی ابطال‌پذیرانۀ دو فرضیۀ برجسته در مورد رستم التواریخ

یعقوب خزائی

دوره 31، شماره 52 ، بهمن 1400، ، صفحه 37-55

https://doi.org/10.22051/hii.2021.36412.2482

چکیده
  هدف از نگارش مقالۀ حاضر آن است که دو فرضیۀ مهم دربارۀ رستم التواریخ را با روش ابطال‌پذیری مورد وارسی قرار دهیم. رستم‌الحکما از آن دست مورخانی است که تاکنون قضاوت‌های متعارضی دربارۀ او، شخصیت و نوع تاریخ‌نگاری‌اش ...  بیشتر
واکاوی تصویرسازی زنان حاضر در کربلا با تأکید بر جایگاه حضرت زینب(س) در نسخ چاپ سنگی کلیات جودی
واکاوی تصویرسازی زنان حاضر در کربلا با تأکید بر جایگاه حضرت زینب(س) در نسخ چاپ سنگی کلیات جودی

فاطمه عسگری؛ مهناز شایسته فر؛ ابوتراب احمدپناه

دوره 31، شماره 52 ، بهمن 1400، ، صفحه 141-172

https://doi.org/10.22051/hii.2021.36810.2497

چکیده
  یکی از کتاب‌های ارزشمند چاپ سنگی دورۀ قاجار کلیات جودی است. حضور زنان کربلا در تصویرسازی‌های این کتاب بسیار بارز است. مسئلۀ پژوهش حاضر ارزیابی تصاویر کلیات جودی و نگاره­ های مرتبط با زنان حاضر در کربلا ...  بیشتر
مؤلفه های تاریخ نگاری شعبی براساس روایت های بر جای مانده از وی در متون کلاسیک تاریخی
مؤلفه های تاریخ نگاری شعبی براساس روایت های بر جای مانده از وی در متون کلاسیک تاریخی

زینب امیدیان؛ مریم عزیزیان

دوره 30، شماره 46 ، تیر 1399، ، صفحه 9-31

https://doi.org/10.22051/hii.2020.27908.2100

چکیده
  ریشه ­های تاریخ­نگاری اسلامی به روایاتِ راویان و اخباریان سده اول و دوم قمری باز می­ گردد که در متون تاریخی سده­ های بعد بر جای مانده ­اند. از این ­رو، فهمِ شیوۀ تفکر مسلمانان درباره گذشته، به ...  بیشتر
استناد به گزارش (نقل) و اصل مسئلگی (با تأکید بر متون تاریخی دینی)
استناد به گزارش (نقل) و اصل مسئلگی (با تأکید بر متون تاریخی دینی)

محمدحسن احمدی

دوره 29، شماره 43 ، آبان 1398، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.22051/hii.2019.28206.2112

چکیده
  استدلال (استناد) به گزارش­های تاریخی، مهم‌ترین رکن روشی در الهیات تاریخی است که فضای اصلی این مقاله، ناظر به آن شکل گرفته است. واقعیت آن است که مقولۀ استدلال و استناد در الهیات تاریخی، نیازمند روش است، ...  بیشتر
بازاندیشی فلسفة تاریخ در تفکر علم‌الأسمایی تاریخی؛ تبیین حکمت تاریخ از منظر فردید
بازاندیشی فلسفة تاریخ در تفکر علم‌الأسمایی تاریخی؛ تبیین حکمت تاریخ از منظر فردید

محمد مسعود آقایی؛ ابوالحسن فیاض انوش؛ سید اصغر محمودآبادی

دوره 29، شماره 42 ، شهریور 1398، ، صفحه 29-51

https://doi.org/10.22051/hii.2019.23808.1880

چکیده
  فردید فلسفه تاریخِ مدنظرِ خود را علم­الاسماء تاریخی نام می­نهد. در تفکر فردید اندیشة تاریخی که حاصل تجلّی و غیاب اسماءالله در عرفان ابن‌عربی ــ آن­گونه که در کتاب فصوص‌الحکم و در آثار شارحان او ...  بیشتر