حسن رستمی؛ مسعود بیات
چکیده
پایداری مناسبات سنتی و عدم توسعۀ ساختار اقتصاد در دورۀ قاجار، از عوامل زوال و بروز بحرانهای اجتماعی و اقتصادی بود. این نابسامانی بر گروههای مختلف تأثیر گذاشت و بهسختی معیشت و امور زندگی انجامید. ...
بیشتر
پایداری مناسبات سنتی و عدم توسعۀ ساختار اقتصاد در دورۀ قاجار، از عوامل زوال و بروز بحرانهای اجتماعی و اقتصادی بود. این نابسامانی بر گروههای مختلف تأثیر گذاشت و بهسختی معیشت و امور زندگی انجامید. طلاب بهعنوان یکی از گروههای پایین جامعه، تحتنظر و حمایت مدارس دینی، به فراگیری و آموزش علوم میپرداختند و غالباً با وجوهات شرعی گذران زندگی میکردند؛ اما بحرانهای اقتصادی با کاهش درآمدهای عمومی جامعه و در نتیجه کمی وجوهات، بر زندگی طلاب تأثیر مستقیمی گذاشت و آنان را به کسب درآمدهای نامتعارف کشاند. در زنجان مسجد جامع بهعنوان مهمترین و بزرگترین مدرسۀ دینی، دارای بیشترین طلبه بود و آنان بهمانند سایر مناطق، چالشها و مشکلات معیشتی داشتند. در پژوهش حاضر این سؤال مطرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصاد در دورۀ قاجار، طلاب مسجد جامع چگونه و با چه شیوههایی (نامتعارف) کسب معاش میکردند و با چه موانع و چالشهایی روبهرو بودند. فرضیۀ پژوهش این است که با توجه به محل مصرف درآمد موقوفات مسجد که رسیدگی به وضعیت مدرسه و پرداخت حقوق مدرسان و محصلان را شامل میشد، طلاب به متولیان و سایر گروههای مدعی تولیت نزدیک و وابسته شدند و با هدف رفع چالشهای معیشتی، به آنان در مقابل گروههای مدعی یاری رساندند. براساس یافتههای تحقیق، طلاب در سالهای سختی زندگی با تصدی مشاغل حکومتی، نایبی و پیشکاری، تبلیغ، کدخدایی در روستاها، هرجومرج و دخالت در کار دارالحکومه و وابستگی به محاکم شرع، نیازهای زندگی را تأمین کردند. این مقاله با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اسناد سازمانهای دولتی، خصوصی و شخصی، مقالات و نسخ خطی، به روش توصیفیتبیینی موضوع را بررسی کرده است.