دوره 34 (1403)
دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
چالش خلافت و حکومت در اندیشۀ سیاسی سید جمال‌الدین اسدآبادی
چالش خلافت و حکومت در اندیشۀ سیاسی سید جمال‌الدین اسدآبادی

مرتضی شیرودی

دوره 29، شماره 44 ، اسفند 1398، ، صفحه 55-70

https://doi.org/10.22051/hii.2020.26247.2017

چکیده
  پیشینۀ چالش مفاهیم مدرن سیاسی با مفاهیم سنتی، به عصر سید جمال‌الدین اسدآبادی و به او می‌رسد. پس از او نیز انسان ایرانیِ معاصر، متحیر از این واقعه، در دوراهیِ روی‌آوری به این «مفاهیم مدرن» یا آن ...  بیشتر
اصول اندیشة سیاسی و نظریه «امامت قهریة» ابن‌جماعه، با تکیه بر کتاب تحریرالأحکام فی تدبیر أهل الإسلام
اصول اندیشة سیاسی و نظریه «امامت قهریة» ابن‌جماعه، با تکیه بر کتاب تحریرالأحکام فی تدبیر أهل الإسلام

مجتبی گراوند؛ محمد امرایی

دوره 27، شماره 36 ، اسفند 1396، ، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22051/hii.2017.15833.1393

چکیده
  بدرالدین­ ابن ­جماعه (639-733 ه.ق) قاضی­القضات دمشق و قاهره، در روزگاری می­زیست که مغولان به سرزمین‌های اسلامی حمله کردند و خلافت عباسیان را در بغداد منقرض نمودند. این رویداد، نگرانی شدیدی در میان ...  بیشتر
تأثیر احیای خلافت در مصر بر موضع گیری مذهبی غازان خان
تأثیر احیای خلافت در مصر بر موضع گیری مذهبی غازان خان

فاطمه اروجی؛ محمد رضائی

دوره 25، شماره 25 ، خرداد 1394، ، صفحه 11-34

https://doi.org/10.22051/hii.2015.2030

چکیده
   با پذیرش اسلام توسط غازان خان و مغولان ساکن در ایران مسئله جدیدی رخ نمود وآن تبیین جایگاه خلیفه عباسی و نحوه تعامل و ارتباط با وی بود. پذیرش سیادت معنوی خلیفه با دیدگاه مغولان در تعارض جدی قرار داشت ...  بیشتر
موالی در خلافت امام علی(ع) مبانی رفتارشناسی امام علی(ع) درباره موالی
موالی در خلافت امام علی(ع) مبانی رفتارشناسی امام علی(ع) درباره موالی

سید علاالدین شاهرخی؛ روح الله بهرامی

دوره 22، شماره 14 ، مرداد 1391، ، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22051/hii.2014.760

چکیده
  گسترش فتوحات مسلمانان در سرزمین‌های خارج از عربستان پس از رحلت پیامبر(ص) مسئله جدیدی به نام نومسلمانان غیرعرب در جامعه اسلامی پدید آورد.عصبیت خونی و قبیله‌ای که برآمده از بن‌مایه‌های جامعه عربی بود، ...  بیشتر