دوره 34 (1403)
دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
نقش افکار و اقدامات‌ کاشِف‌الغطاء، در رفع بحران ‌هایِ عصرِ فتحعلی‌شاهِ قاجار
نقش افکار و اقدامات‌ کاشِف‌الغطاء، در رفع بحران ‌هایِ عصرِ فتحعلی‌شاهِ قاجار

محمد مهدی مرادی خلج؛ مهدی برزنونی

دوره 34، شماره 63 ، آبان 1403

https://doi.org/10.22051/hii.2025.48349.2972

چکیده
  شیخ‌جعفرکاشِف‌الغطاء (1156-1228ه.ق)، یکی از علمایِ اصولی و برجسته دوره فتحعلی‌شاه قاجار (1212ـ1250ه.ق) بود که نقش بسزایی در تاریخ سیاسی، اجتماعی آن دوره ایفا نمود. کاشِف‌الغطاء با نوشته‌ها و ارتباطات خود با ...  بیشتر
مبانی و ریشه‌های مشروعیت شاه در دورۀ اشکانی
مبانی و ریشه‌های مشروعیت شاه در دورۀ اشکانی

فرشید نادری

دوره 28، شماره 39 ، آذر 1397، ، صفحه 107-131

https://doi.org/10.22051/hii.2018.19561.1600

چکیده
   اشکانیان در هنگامۀ حساسی پادشاهی خود را بنیان نهادند. سلوکیان به‌عنوان جانشینان اسکندر، بخش بزرگی از آسیا را در تصرف خود داشتند و یونانی‌گری یا همان «هلنیسم» در اجزای گوناگون زندگی ازجمله ...  بیشتر
بررسی تکاپوهای مذهبی تیموریان(912-771ق )و مساله مشروعیت حاکمیت
بررسی تکاپوهای مذهبی تیموریان(912-771ق )و مساله مشروعیت حاکمیت

فریدون الهیاری؛ زهرا اعلامی زواره

دوره 26، شماره 30 ، شهریور 1395، ، صفحه 5-36

https://doi.org/10.22051/hii.2016.2500

چکیده
  همه انواع نظام های سیاسی نیاز به مشروعیت دارند؛ تا از یک سو ثابت نمایند که سلطه و حاکمیت ایشان بر حق و درست است و از سوی دیگر با آگاه نمودن زیر دستان از حقانیت خود، موجبات اطاعت سیاسی آنان را فراهم آورند. ...  بیشتر
سنخ‌شناسی نظام مشروعیت در دوره تیمور(771-807 هـ)
سنخ‌شناسی نظام مشروعیت در دوره تیمور(771-807 هـ)

مسعود بیات

دوره 21، شماره 10 ، تیر 1390، ، صفحه 63-88

https://doi.org/10.22051/hii.2014.717

چکیده
  در عصر حکومت تیمور، در جامعه اسلامی بحران مشروعیت ظهور کرده بود زیرا، مشروعیت ناشی از خلافت عباسی به علت سقوط آن دچار تزلزل شده بود و مشروعیت ناشی از مغول نیز نتوانسته بود به طور کامل جایگزین آن گردد.این ...  بیشتر
رویارویی نظری گفتمان های «سلطه» و «مقاومت»در مکاتبات منصور دوانیقی و محمدنفس زکیه
رویارویی نظری گفتمان های «سلطه» و «مقاومت»در مکاتبات منصور دوانیقی و محمدنفس زکیه

علیمحمد ولوی؛ منصوره کریمی قهی

دوره 19، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 171-202

https://doi.org/10.22051/hii.2014.754

چکیده
  پس از ارتحال پیامبر(ص)، اعراب حکومت گریز، واقعیت تمکین به حکومتی متمرکز را پذیرفتند و با تعیین جانشین، سنت پیامبر را ادامه دادند. از این رو اپیستمه و نظامی معرفتی با محوریت مبانی مشروعیت قدرت در اسلام ...  بیشتر