دوره 34 (1403)
دوره 33 (1402)
دوره 32 (1401)
دوره 31 (1400)
دوره 30 (1399)
دوره 29 (1398)
دوره 28 (1397)
دوره 27 (1396)
دوره 26 (1395)
دوره 25 (1394)
دوره 24 (1393)
دوره 23 (1392)
دوره 22 (1391)
دوره 21 (1390)
دوره 20 (1389)
دوره 19 (1388)
بررسی وضعیت و سیر تحول تولید و تجارت فرش در آذربایجان در دورۀ قاجار
بررسی وضعیت و سیر تحول تولید و تجارت فرش در آذربایجان در دورۀ قاجار

مصطفی ملایی

دوره 31، شماره 49 ، فروردین 1400، ، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22051/hii.2020.31687.2259

چکیده
  فرش­بافی در آذربایجان از قدمت دیرینه ­ای برخوردار است. در دورۀ قاجار با انتخاب تبریز به عنوان مقر ولیعهد و مرکز مبادلات با روسیه و کشورهای غربی، آذربایجان به یکی از آبادترین مناطق کشور تبدیل شد. در ...  بیشتر
بررسی کارکرد تجاری راه‏سازی عصر ناصری در ایالت مازندران
بررسی کارکرد تجاری راه‏سازی عصر ناصری در ایالت مازندران

علی رستم نژاد نشلی؛ اصغر منتظرالقائم؛ ابوالحسن فیاض انوش

دوره 28، شماره 38 ، شهریور 1397، ، صفحه 33-64

https://doi.org/10.22051/hii.2017.10703.1168

چکیده
  در عصر قاجار مازندران از حیث تجاری برای حاکمیت دارای اهمیتی دوگانه بود: اول، نزدیک‏ترین ایالتِ غنی در تولید مواد غذایی به پایتخت بود. دوم، نزدیک‏ترین راه ارتباطی دارالخلافة تهران با دریای مازندران ...  بیشتر
تبیین تاریخی رابطه سیاست ، تجارت و زیارت در حجاز (قرن اول هجری قمری)
تبیین تاریخی رابطه سیاست ، تجارت و زیارت در حجاز (قرن اول هجری قمری)

امین رضا توحیدی؛ مصطفی پیرمرادیان؛ سید اصغر محمودآبادی؛ اصغر منتظرالقائم

دوره 26، شماره 30 ، شهریور 1395، ، صفحه 93-112

https://doi.org/10.22051/hii.2016.2503

چکیده
  سیاست ،تجارت و زیارت در حجاز ، واژه هایی هستند که روابط بین آن ها بروز پدیده هایی را موجب شد ، که تبیین این روابط موضوع اصلی مقاله حاضر است . این پژوهش با تشریح وضعیت بازار های عرب مقارن ظهور اسلام و اهداف ...  بیشتر
مناسبات تجاری جمهوریهای ونیز و جنوا با ایران عصر ایلخانی
مناسبات تجاری جمهوریهای ونیز و جنوا با ایران عصر ایلخانی

ناصر صدقی؛ ولی دین پرست؛ سعیده صوری

دوره 25، شماره 26 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-69

https://doi.org/10.22051/hii.2015.2062

چکیده
  یکی از تحولات عصر مغول در عرصه جغرافیای سیاسی قرار گرفتن آسیای میانه، دشت قپچاق، ایران، قفقاز و آناتولی تحت حاکمیت مغولان بود. از نتایج بلافصل چنین دگرگونی ای در نواحی مذکور، گسترش مناسبات تجاری و بازرگانی ...  بیشتر
بررسی روابط تجاری ایران و کمپانی هند شرقی انگلستان در دوره‌ی زندیه، براساس تئوری سیستمی
بررسی روابط تجاری ایران و کمپانی هند شرقی انگلستان در دوره‌ی زندیه، براساس تئوری سیستمی

محمدکریم یوسف جمالی؛ سهیلا ترابی فارسانی؛ هدایت بهنام پور

دوره 24، شماره 24 ، اسفند 1393، ، صفحه 159-178

https://doi.org/10.22051/hii.2015.811

چکیده
  انطباق نظریات جامعه­شناسی با موضوعات تاریخی، با دشواری­هایی که دارد، کاری است که تاریخ­نگاری جدید باید برای پویایی و پرهیز از فقط نقل رویدادهای تاریخی درپیش گیرد و از نتایج مطالعات رشته­های دیگر، ...  بیشتر
روابط تجاری ایران و جنوا در دوره‌ی ایلخانان
روابط تجاری ایران و جنوا در دوره‌ی ایلخانان

محمد رضائی؛ علیرضا کریمی

دوره 23، شماره 18 ، مرداد 1392، ، صفحه 51-68

https://doi.org/10.22051/hii.2014.770

چکیده
    موقعیت مناسب دولت‌شهر جنوا و همکاری در جریان جنگ‌های صلیبی و تحول در تجارت از لحاظ تشکیلات و شیوه در آستانه‌ی تشکیل امپراتوری مغول، باعث شکل‌گیری مرحله‌ی جدیدی از تجارت بین‌قاره‌ای شد. تجارت ...  بیشتر
کانون‌‌های تجارت ابریشم ایران در دوره تیموریان و ترکمانان (قرن نهم هجری)
کانون‌‌های تجارت ابریشم ایران در دوره تیموریان و ترکمانان (قرن نهم هجری)

ولی دین پرست

دوره 21، شماره 11 ، آبان 1390، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22051/hii.2013.654

چکیده
  ابریشم از تولیدات مهمی بوده که در طول تاریخ بشر در تجارت جهانی ارزش زیادی داشته است. از دوره ایلخانان صادرات ابریشم ایران به اروپا رونق گرفت. هر چند با سقوط این حکومت برای مدتی کوتاه در صدور این کالا وقفه‌ای ...  بیشتر
تأثیر مسایل قندهار بر چالش‌‌های سیاسی میان صفویان و بابریان (932- 1108ه. ق)
تأثیر مسایل قندهار بر چالش‌‌های سیاسی میان صفویان و بابریان (932- 1108ه. ق)

بدرالسادات علیزاده مقدم

دوره 21، شماره 11 ، آبان 1390، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.22051/hii.2013.653

چکیده
  حکومت بابریان بزرگ (932- 1118ه. ق) از ادوار درخشان در تاریخ شبه قاره هند است. اگر چه بابریان طلیعه قدرت‌گیری خود را به مدد همسایه بزرگ خود یعنی ایران عهد صفوی آغاز کردند، تا پایان دوره اورنگ زیب(1118ه. ق) در پوشش ...  بیشتر
ابرام شاهرخ تیموری و قرایوسف قراقویونلو برای سلطه بر سلطانیه
ابرام شاهرخ تیموری و قرایوسف قراقویونلو برای سلطه بر سلطانیه

محمدرضا رحمتی

دوره 21، شماره 9 ، فروردین 1390، ، صفحه 75-91

https://doi.org/10.22051/hii.2014.713

چکیده
  در دهه‌های آغازین سده نهم هجری، شاهرخ تیموری برای حفظ سلطه بر سلطانیه و قرایوسف ترکمان برای کسب سلطه بر آن شهر تلاش داشتند.سلطانیه شهری خوش‌ آب و هوا با کشاورزی پررونق بود و جایگاه بازرگانی و سوق‌الجیشی ...  بیشتر
برکه خان و بیبرس: تأثیر عوامل دینی- اقتصادی بر تعمیق روابط تجاری آلتین اردو و ممالیک
برکه خان و بیبرس: تأثیر عوامل دینی- اقتصادی بر تعمیق روابط تجاری آلتین اردو و ممالیک

یونس فرهمند؛ قدریه تاج بخش

دوره 20، شماره 5 ، فروردین 1389، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.22051/hii.2014.676

چکیده
  حکومت آلتین اردو از مهمترین هم‌پیمانان دولت ممالیک بود؛ هر دو با مغولان در ایران خصومت بسیار داشتند واین وجه مشترک در تحکیم روابط سیاسی و تجاری آنان تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشت.پس از مرگ مُنگوقا آن، به ...  بیشتر
طریقت و تجارت؛کارکردهای تجاری نقشبندیه در دوره تیموری
طریقت و تجارت؛کارکردهای تجاری نقشبندیه در دوره تیموری

فریدون الهیاری؛ مرتضی نورائی؛ علی رسولی

دوره 19، شماره 4 ، بهمن 1388، ، صفحه 1-40

https://doi.org/10.22051/hii.2014.748

چکیده
  این مقاله به بررسی رابطه ی میان طریقت نقشبندیه و فعالیتهای تجاری در عصر تیموریان (771-913ه.) می پردازد. توجه به اصول عقاید این طریقت، عوامل فکری زمینه ساز در فعالیتهای اقتصادی پیروان آن را روشن می کند. این ...  بیشتر
اوضاع اجتماعی و اقتصادی تبریز عصر صفوی
اوضاع اجتماعی و اقتصادی تبریز عصر صفوی

نصرالله پورمحمدی املشی

دوره 19، شماره 1 ، فروردین 1388، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22051/hii.2014.730

چکیده
  تبریز،نخستین پایتخت صفویان،حتی بعد از انتقال پایتخت از این شهر به قزوین و اصفهان،همچنان از اهمیت سیاسی و اقتصادی برخوردار بود.اما موقعیت جغرافیایی و انتقال پایتخت و همچنین تهاجم عثمانی‌ها و بلایایی ...  بیشتر